Sunday, April 23, 2006

Radiodag

Idag är det söndag, på jobbet. Så här långt ser det ut att bli ganska schyssta resultat, så jag ska väl inte vara alltför ledsen över att jag måste vara inne i det vackra vädret. Men i alla fall - eftersom jag jobbar så blir det mycket radiolyssnande. Men söndagar är ingen bra radiodag.

Alla andra dagar i veckan är P1 min favvokanal på morgonen, men på söndagar, nej. Jag vaknade till "Andliga sånger" i morse, och det är inte mitt bästa program... Och därefter kommer "Vid dagens början" som inte heller är mitt bästa program. Det är något slags andaktsprogram vars syfte jag aldrig riktigt har förstått. Sen kommer SMHI, så då blir det lite ordning. Sen kommer "Vetenskapsradion: Tekno" som är ett program med potential, men som oftast bara känns trist. "Vetenskapsradion: Språket" kommer sen, och det kan vara lite roligt ibland, men det är ju inte hejdundrande spännande alla söndagar. Sist i vetenskapsblocket kommer veckomagasinet, som brukar vara bra, det är bara det att det är en repris så man har oftast redan hört det.

Sen, vid 8.30 så är det dags för "På minuten" som också är en repris men som i alla fall brukar vara hörvärt. Och sen "Godmorgon Världen!" som brukar vara värt att höra på, särskil public service strax efter 10 och de gånger Ludvig Rasmussen har slutkrönikan strax före 11. Men när det är slut kommer det en helt outhärlig radiotimme. Gudstjänst på P1, Klingan i P2, Roll on i P3 och svensktoppen i P4... Den timmen är det helt enkelt något annat än radio som gäller. (Om man inte är på humör för de kommersiella kanalernas musikslingor vill säga...) Efter klockan 12 kan man lyssna på hitlistan i P3, men sen är det inte mycket att hurra för...

Det är ju egentligen ganska konstigt att det ska vara så svårt att hitta bra radioprogram på söndagar. Det borde väl vara en utmärkt dag för radiolyssnande även oavsett om man jobbar eller inte? Fast det kan ju förstås också vara så att min smak inte sammanfaller med public service-utbudet...

No comments: