Saturday, April 22, 2006

Märkliga saker...

Idag är det fantastiskt väder, så man borde vara ute, istället för att jobba... Men nu är det märkligt nog så att jag ändå måste göra det, men en promenad ska det väl kunna bli sen. Men om man nu ändå måste vänta på att ens prov ska nå en temperatur av 80K ( vilket är ungefär -190 grader celsius) så kan man väl passa på att blogga lite grann om veckans märkligheter. (Och då måste jag kanske, för sakens skull, påpeka att det är saker, händelser och företeelser som verkar märkliga ur mitt eget perspektiv, det finns säkert andra som finner dem helt normala.)

Låt mig börja med det här med ungdomsarbetslösheten, som har varit på tapeten den senaste tiden, inte minst i en mykcet hetsig diskussion mellan några arbetskamrater (inklusive mig själv) häromdagen. Först, för er som inte sett den, här kommer Henrik Hanssons informativa jämförelse mellan ungdomsavtal och plusjobb. Man kan diskutera vilken av dessa åtgärder som tar ifrån unga människor flest rättigheter. (Personligen tycker jag att samma regler borde gälla för alla på arbetsmarknaden, så jag är ingen fantatisk vän av ungdomsavtalen, men det är lite samma sak som med föräldraförsäkringen, det är uppenbart att något måste göras, så låt oss diskutera olika möjligheter. Och nej, diskutera är inte samma sak som att panga rutor eller skicka mer eller mindre begåvade hotbrev, det är något helt annat!) Och vi diskuterade rätt länge, och hamnade förstås till slut i diskussionen om () (dvs osynliga partiet) och andra mer eller mindre löst sammansatta grupper som tycker att det är OK att angripa andras egendom, som tycker att det är OK att skicka hotbrev och försöka skrämma till tystnad (så mycket för den sk yttrandefriheten). Och en av diskussionsdeltagarna tyckte faktiskt att det var OK att förstöra och kanske också tillskansa sig andras egendom. Undrar om den personen varit utsatt för stöld någon gång? Jag tycker verkligen att det är märkligt att det finns vuxna, uppenbarligen tänkande och begåvade människor som försvarar saker som hot och skadegörelse.

En annan märklig sak är LO:s nya kampanj, som man kan se affischer ifrån här. Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga, förutom att de som ligger bakom kampanjen tycks ha missat ett viktigt faktum - de problem som beskrivs i kampanjen är ju inte orsakade av de hemska "borgarna", utan av den sittande regeringen. Vilket möjligen gör slutsatsen att man ska rösta på (s) lite ologisk. Om man vill att tllväxten ska komma alla till del så torde det logiskt riktiga vara att rösta på något parti som inte redan bevisat att de misslyckats med den saken. Kan man tycka.

Nå, nu får det vara slut på märkligheterna för den här gången, nu ska jag labba lite på mitt förhoppningsvis väldigt kalla prov...

No comments: