Sunday, December 16, 2007

Ovanliga sporter som är vanliga i Baltimore

Förra helgen var det överraskningsfest för en kollega som fyllde år. Den kvällen avslutade vi med en mycket typisk Baltimore-istisk aktivitet; Duckpin bowling. (Det lär vara så att den sporten föddes här, och den har inte heller spridit sig så långt härifrån...)

Det går till nästan på samma sätt som vanlig bowling, fast käglorna är lite mindre, klotet är väsentligt mindre och lättare, och har inte några hål för fingrarna. Det är tillåtet att klotet tar delar av vägen mot käglorna i luften - bowling medelst kastning alltså. En annan skillnad är att man har tre chanser på sig i varja runda, fast det man gör i första och andra "kastet" ger mer utslag i poäng än det tredje. Lättare eller svårare än vanlig bowling? Det är svårare att få ihop mycket poäng, men lättare att spela för vem som helst eftersom reglerna är mer tillåtande (fler chanser och kast tillåtet). Hur det gick? Jag vann, 95 poäng, närmast efter var 76 poäng. Det var ingen som trodde på mina försäkringar om att jag egentligen inte alls är en tävlingsmänniska...

En annan stor sport här i Maryland är Lacrosse. Den är så stor att den tom blev officiell statslagsport i Maryland 2004. Det är en lagsport som spelas med gummiboll och racketliknande klubba med en triangulär "håv" i den ena änden. Man får inte bruka våld med klubban men tacklingar är tillåtna. Enligt wikipedia är detta någon slags nationalsport i Kanada, och rätt vanlig längs med atlantkusten i USA, medan den inte är sååååå stor i Europa. Det finns flera olika varianter av spelet, bland annat gäller delvis olika regler för män och kvinnor. Jag känner mig ganska säker på att det inte är en sport jag kommer att testa...

På tal om träning förresten. Jag har hittat det ultimata sättet att tvinga mig själv att springa fortare under mina pass på inomhuslöparbanan. Genom att bestämma mig för att springa en viss sträcka så kommer jag, så fort det blir tråkigt (vilket är någonstans efter ca 2/3 av första varvet) att springa fortare eftersom jag kommer att bli klar fortare. Men det ska bli skönt när vädret blir sånt att man vill börja springa utomhus, det är väsentligt roligare.

No comments: