Friday, December 21, 2007

Folk är olika, part IV

Jaha, den här dagen började inte med torka av något slag i alla fall. Så där pass 5.45 på morgonen så vaknar jag av ljudet av vatten som droppar. Känns ju så där bra, när man vet alldeles säkert att man är inomhus, att det inte regnar utomhus och att det överhuvudtaget inte brukar låta så, varken vid den tidpunkten eller någon gång på dygnet.

Halvtrött släpar jag mig ut i badrummet bara för att konstatera att det i varje fall inte är där som det droppar vatten. alltså går jag vidare till köket, och där möter mig en diskho, full med någon annans diskvatten. Inte bara full faktiskt, utan överfull... En snabb koll visar att alla underskåp och lådor har fått sin beskärda del av vattenmängden, som så sakteliga också tar sig ner på golvet. (Tack för att det inte finns några heltäckningsmattor i den här lägenheten!)

En krishanteringsplan tar form enligt följande:
1. Töm diskhon och torka upp eländet
2. Försök fixa kaffe om det är möjligt i detta för tillfället inte så trevliga kök.
3. Ring hyresvärden.

Vid klockan 9 var samtliga steg avklarade, klockan 9.45 meddelades att en rörmokare var på väg, och att jag inte behövde vara hemma och se på eländet. Strax efter 3 på eftermiddagen så ringer min hyresvärd igen, och hon kan då berätta att allt är OK, och att de gått in i alla lägenheterna i huset för att fixa till problemet. Samt att killen som bor under mig (det är han som spelar James Blunt, vilket möjligen förklarar en del) har haft liknande problem i flera veckor, utan att säga något! Och att killen som bor ovanför mig har haft problem i minst en vecka. Hon suckade djupt, och sa "I'm happy to know that there is at least one person in the building that is bright enough to call us if there is a problem. I bet it's not a coincidence that you're a researcher and the other guys are not."

Själv tror jag att jag nöjer mig med att än en gång konstatera att folk är olika, och att somliga är mycket mer olika än andra. Och att det är rätt intressant att de (antagligen) enda två människorna i världen som inte tycker att man behöver göra något åt att ens diskho översvämmas av någon annans äckliga diskvatten råkar bo hos samma hyresvärd. Där kan man tala om sammanträffande....

1 comment:

mattiaseklund said...

Jamen, det var ju bara diskvatten, då är det ju inte så farligt!