Saturday, June 23, 2007

Vuxenpoäng

Idag har jag gjort något som jag faktiskt inte vet om jag gjort sedan jag flyttade hemifrån - jag kan i alla fall inte minnas att jag gjort någon gång, på eget initiativ. Så ni som känner till något om mina odlingsfärdigheter svimma nu inte av chocken; Idag har jag planterat om de av mina växter och blommor som verkligen behövde det. En av dem fick jag 1994 (och den lever fortfarande!!), och jag har då aldrig planterat om den sen dess (men det är möjligt att det ändå har skett någon gång...)

Det måste vara många vuxenpoäng på det här tilltaget tror jag. Fast jag har en bestämd känsla av att människor med lite grönare fingrar än jag ofta brukar göra sånt här lite tidigare på våren? Fast det kanske bara är inbillning.

5 comments:

[cmh] said...

Plantera om blommor är något man gör när man är redigt uttråkad eller måste plugga inför en tenta. Bara för att upptäcka att den där påsen med blomjord man köpte förra gången numera innehåller något som är lika torrt som fnöske.

Maria Abrahamsson said...

Aha, så det är alltså bra för blommorna om deras ägare är uttråkad. Jag undrar om alla mina odlande bekanta håller med om det? Och för mig måste det ju också vara bra, eftersom jag då rimligen inte varit så där särdeles uttråkad mer än en gång på över tio år... :-) (Jag planterade aldrig om blommor när jag borde ha tentapluggat, jag städade, tvättade och rensade bland mina papper istället.)

Anonymous said...

Tss... Uttråkad!? Hmpf. Klart att man inte är uttråkad när man planterar om. Det är ren och skär lycka. För att inte tala om sunstorr jord. Den måste man blöta upp, till en trevlig geggamojja. Geggamojja muntrar alltid upp! Både människor, djur och växter.
/Tant Grön

[cmh] said...

Jag säger inte uttråkning och tentaplugg automatiskt leder till omplantering av blommor, det kan lika gärna leda till städning, sortering av gamla kvitton eller liknande.

Det där med att blöta upp gammal blomjord har jag faktiskt inte tänkt på, det skulle kunna ge en ny (lerig) dimenson åt planterandet.

Maria Abrahamsson said...

[cmh]: Ja, jag får väl kanske erkänna att jag nog varit uttråkad någon mer gång än bara i lördags, men ändå...

tant grön & [cmh]: jag kan berätta att idag, när jag städade, så fanns det en massa jord, på en massa konstiga ställen i lägenheten (förstår inte hur den kommit dit, måste varit någon fluga som flugit dit den eller nåt) och jag anar att det hade blivit ännu jobbigare att städa om det varit lera...

Dagens existensiella fråga är: Om man blir uttråkad av att göra det (tex städa) som man ska göra när man är uttråkad (tex städa), vad ska man göra då???