Tuesday, June 12, 2007

Naturlyrik

Har spenderat rätt många timmar av de senaste dygnen i bil, resande genom Småland, Blekinge och Skåne. Man passerar skyltar till ställen som heter saker som Ärngislahyltan, Ödevata, Långasjö, Rävemåla, Djuramåla, Ynde, Gualöv... Och himmel vad det är vackert! Ängs- ochhagmarker med lövträd som solens strålar gör vackra mönster i, blommor, stenmurar och gamla gärdesgårdar, och här och där glimmar det till av en liten skogssjö. Och i Skåne - vindkraftverken! De är så vackra. Och smultron - alldeles lysande röda och somrigt söta smultron!
OK, jag vet att jag påstått att Småland mest består av granskog (även efter Per och Gudrun) men det är inte riktigt sant. Och oavsett granskog eller annan skog så är det fantastiskt vackert så här i sommarskrud. Jag kan inte göra det rättvisa med denna kortfattade beskrivning, det måste avnjutas i all sin prakt. (Ja, och jag min klantskalle glömde väl kameran hemma. Inte så begåvat kanske...)

En sak som jag har lättare att beskriva är anledningen till Skånebesöket - Annas disputation. Den gick förstås alldeles utmärkt. Och festen var också en väldigt trevlig tillställning om man nu får säga det när man själv ansvarat för toastmastrandet (spännande svengelska där). En utmärkt helg var det i alla fall.

No comments: