Thursday, June 21, 2007

Läsdagar

Den senaste veckan har innehållit några riktiga läsdagar. Särskilt idag och igår, eftersom jag är sjuk - tväront i halsen, bland annat. Att vara sjuk på sommaren suger. Riktigt trist är det. Men lite läst har det i alla fall blivit. Tidningen är extra välläst, och jag har äntligen läst ut "Fåglar utan vingar" som är en mycket bra, men på något sätt krävande bok. Utöver det har jag läst Inger Edelfeldts "Den svarta lådan" som var mycket typisk hennes författarskap.

En annan gammal bekant är Mark Haddon (författaren till den helt underbara "
The Curious Incident of the Dog in the Night-Time") vars bok "Utslag av oro" jag läste ut igår. Den är kanske ingen stor Litteratur men den är rätt underhållande, och mycket lättläst. Och jag kan inte låta bli att ge ett litet citat: "Han beslöt att inte berätta för Jean om det som hänt. Då skulle hon bara vilja prata om det och det var ingen lockande tanke. Att prata var i Georges ögon överskattat. Nuförtiden kunde man inte sätta på tv:n utan att se någon som diskuterade sin adoption eller förklarade varför de stuckit kniven i sin make. Inte för att han var avogt inställd till att prata. Att prata hörde till livets glädjeämnen. Och alla behövde då och då över en pint Ruddles ondgöra sig över kollegor som inte duschade tillräckligt ofta eller tonårssöner som hade kommit hem berusade fram på småtimmarna och kräkts i hundkorgen. Men det förändrade ingenting."

Jag har en alldeles bestämd känsla av att min bekantskapskrets (mycket grovt förvisso) kan delas in i två kategorier - de som instämmer fullständigt i ovanstående, och de som *inte* håller med... :-)

Senaste boken att bli utläst är Merete Mazzarellas "Hem från festen", vilken var bra och samtidigt som den var sorglig finns det så mycket livsglädje i den! Men den som önskar lättsam hängmattsläsning bör välja något annat.

Nästa projekt är Ian McEwans "Försoning" som lär vara bra. Den ska jag börja med alldeles strax. Och om någon undrar hur det går med Koranen så kan jag bara säga att det är inte världens roligaste bok, så det går långsamt, långsamt, långsamt...

No comments: