Wednesday, March 28, 2007

Universitetsgranskning

Uppsala Universitet ska granska all sin forskning. För att försäkra sig om att den håller måttet. UNT skriver om saken.

Det har varit ett väldigt liv om saken på senare tid, eftersom utvärderingsgruppen skulle komma just till oss idag. Igår kom det tex ut ett mail som nedanstående citat är hämtat från: "Everyone must be here well before 9 am and should be active. Make sure that every lab is active - check with your colleagues who is where!"

Utöver det fick vi också veta att fikarummet inte fick nyttjas under de timmar som panelen var här. (OK det är lite oklart om man inte ens fick dricka kaffe eller om man bara inte fick sitta där). Och hänga i korridorerna var, som ni förstår, inte ens att tänka på. Alla seniora forskare som skulle vara med på själva mötet hade dessutom ålagts klädkod...

Resultatet? Tja, sällan har jag sett en så död korridor på jobbet. Alla var upptagna med att (verka) vara aktiva bakom stängda dörrar. Jag är inte alls säker på att det är en bra sak för vetenskapen att folk inte tillåts sitta i fikarummet och diskutera alla de som saker som ofta diskuteras där, inklusive forskning och vetenskap. Dessutom vet ju alla att kaffe är en nödvändighet för bra forskning och glada forskare...

Och ja, jag borde fortfarande fundera på vad jag ska skriva som ska få vetenskapsrådet att ge postdokpengar till just mig. Verklighetsflykt? Vem? Jag?! Kan jag väl aldrig tänka mig...

6 comments:

[cmh] said...

Det där direktivet verkar ju lätt skadat. Menar de att riktiga forskare inte fikar? På mitt förra ställe försökte professorn tvinga oss att fika samtidigt med begränsat bra resultat eftersom den föreslagna tiden var typ 10:30, precis när man fått upp ångan och inte vill avbryta arbetet. Den ende som alltid dök upp var ryssen som brukade anlända till jobbet vid 10:20...

Maria Abrahamsson said...

Tydligen är det just vad de menar... (de menar också att deras eget koffeinintag inte på något sätt bidrar till den allmänna oordningen i fikarummet och hävdar därför att de ska slippa ta ansvar för densamma...)

Här har vi bara tvångsfika på fredagar, förenat med ett, oftast ganska ineffektivt och oinformativt, informationsmöte...

Alice said...

Oj vad konstigt.Jag har läst ganska mycket om knowledge transfer/sharing/learning och tycker att det här konceptet går helt emot det forskingen i området säger. För mig är det helt obegripligt att alla ska syssla med sitt, låta bli att prata med varandra och inte vistas i fikarummet. Fikarummet är ju en underbar plats för att utbyta idéer, diskutera med andra, få olika tips och annorlunda infallsvinklar.

Och seniorforskare har fått klädkod...Låt mig skratta lite. Om jag ser en seniorforskare uppklädd anar jag ugglor i mossan direkt :-)

Dr Jempa said...

Blir lite nyfiken på vad UU har att dölja... Vad gör UU-folk en vanlig dag som är så förskräckligt att det måste skickas ut en uppmaning om hur man ska bete sig? Och klädsel borde väl inte spela nån roll vid en forskningsutvärdering...? Om ni inte har en glitter-o-glamour-klubb bland era seniorer förstås? Då kan jag förstå att man vill styra upp ordningen lite. ;)

Maria Abrahamsson said...

Det har visat sig att min institution ändå inte var bland de värsta. Det fanns tydligen exempel där samtliga anställda hade anbefallts klädkod... Och ok, nog för att det inte alltid är världshistoriens mest välklädda samling människor men ändå... Det som förundrade mig så är just att ingen verkade reflektera över att det var forskare, som rimligen vet hur forskning går till som skulle utvärdera oss. Så ja, jag kan bara säga att jag undrar också vad det är för fel på våra vanliga arbetsdagar... Men tydligen hade vi fått bra kritik i den avslutande bedömningen. Låt mig gissa att det hade mer med antalet publikationer än med klädkoder att göra.

Åka said...

Jag lyckades missa hela den där grejen, kanske för att jag bara jobbar deltid (och numera inte är anställd alls...), men det verkar ju helt snurrigt. Själv är jag något frustrerad över att jag först nu så här på sluttampen har lyckats börja prata fysik med folk på institutionen. Tänk om jag gjort det under hela utbildningen, vad mycket mer jag hade lärt mig...