Wednesday, March 14, 2007

Morgonblogg

KLockan är 07.25 och jag har varit på jobbet i över en halvtimme...* Lasern värmer (och jag har än en gång frågat mig VARFÖR alla fs-laserlab alltid planeras så att vi som är kortare än 175 cm måste klättra på pallar och annat för att kunna nå alla powerknappar... nej, jag tror inte det är diskriminering, möjligen dålig planering) och medan jag väntar så kan man ju alltid blogga lite.

Man kan konstatera att det är mer än en som verkar ha blivit galen på senare tid. Erik Ullenhags mystiska utspel häromdagen är ett exempel. Massor av människor har kommenterat det redan, så jag behöver inte göra det. Men märkligt är det allt. Och onödigt. Men framför allt korkat - eftersom (c) nu får en massa allmänborgerliga sympatier medan Ullenhag och folkpartiet får skäll, även från de egna leden. Jaja, none of my business.

I Polen verkar de också ha blivit skvatt galna, för där har man bestämt att alla födda före 1972, tillhörande 53 olika yrkesgrupper, nu ska tvingas deklarera vilka kontakter de hade med den kommunistiska säkerhetspolisen. Det gäller bland annat diplomater, journalister och universitetsanställda. Integritetskränkande? Typ. Idioti? Typ. Galet? Definitivt.

Ytterligare stolligheter är diskrimineringsombudsmannen (DO) som i förra veckan på fullaste allvar hävdade att det är diskriminering att muslimer inte får bära långärmat när de jobbar inom sjukvården. Eh? Smittskydd? Hygienkrav? Jag vet inte, men jag tycker att det är rätt schysst att vårdpersonal bär kortärmat, inte har klockar och ringar och annat som kan tänkas sprida läskiga små organismer till mig, eller från mig till andra. Och märk väl - det var inte så att man inte ville anställa den aktuella personen pga religiös tillhörighet, men arbetsgivaren krävde att hygienkraven skulle vara lika för alla anställda. Men enligt DO:s definition är det diskriminering att behandla alla lika. Förundrande. (Man undrar också om inte lite elementär mikrobiologi i kombination med ett lite större mått sunt förnuft vore en bra ide. Så att de verkliga diskrimineringsproblemen kan hanteras - tex att man inte alls blir anställd för att man råkar vara muslim.)

*Om någon undrar över vad jag gör på jobbet denna tidiga timme så är svaret att det tapetseras om i min lägenhet men att äta frukost i taperklisterångor är en typiskt dålig ide, och därför äter jag frukost innan målarna kommer, och är alltså på jobbet tidigt... Om det är kaos i lägenheten? Jo, det kan man säga - och ikväll kommer eldprovet, för då måste vardagsrummet med bokhyllor och vitrinskåp tömmas.

No comments: