Monday, March 19, 2007

Computer rage

Road rage (=galna bilförare som får för sig att gå det är OK att inte bara köra aggressivt utan att också skjuta mot sina medtrafikanter om man känner sig orättvist behandlad eller så) är ju ett känt och i vissa delar av världen också förekommande fenomen. Men det jag undrar är - varför hör man (nästan) aldrig talas om computer rage. Efter att ha spenderat den senaste timmen med att gräla med ett instrument, som inte vill bete sig, och som MÅSTE funka imorgon bitti, så tycker jag att det är mycket konstigt att en dators livslängd är så pass lång som ca tre år ändå...

Bara att bita ihop och ge sig på det igen.

4 comments:

Dr Jempa said...

Någon borde starta en stödgrupp för såna som oss... Nåt fel måste det ju vara när man pratar med en teknisk pryl som om den vore en människa. Jag diskuterar dock hellre än grälar. Senast igår sa jag på fullt allvar till min laptop att "om du är snäll nu så lovar jag att inte ha för många program igång samtidigt i eftermiddag". Ehum. Helt normalt. ;o)

[cmh] said...

Hehe, problemet/fenomenet är alltså universellt och uppstår inte bara i mitt lab. Undrar om det finns utanför forskarvärlden?

http://mheden.blogspot.com/2007/03/road-rage.html

Maria Abrahamsson said...

dr Jempa: jag inser att vi är två som tydligen gör anspråk på epitetet "miss ironi"... men det kan väl aldrig bli för mycket ironi så det ska väl gå bra :o)

[cmh]: ja, mina tankar kring (avsaknaden) av computer rage är uppenbarligen inte särskilt originella... :-)

Dr Jempa said...

Är fullkomligt övertygad om att vi kan samsas om detta epitet. Dessutom kan vi med gemensamma krafter övertyga träiga kollegor vid landets diverse lärosäten att ironi är en livsnödvändighet. :o)