Friday, March 23, 2007

Sammanträffande, konspiration eller originalitetsbrist?

Uppmärksamma och minnesgoda läsare kanske minns ekorrhjulsbloggen som jag skrivit om förut? Jag läser den då och då och en dag för ett par månader sen när jag hade tråkigt, så läste jag inte bara bloggen utan kollade också alla länkar som bloggaren, mj, har lagt ut. En av dessa leder till en blogg kollad ångestgrottan. (japp, jag erlänner på en gång att jag blev nyfiken på en person som väljer det som bloggnamn). Eftersom bloggaren, [cmh], uppenbarligen post docar i Kanada, och eftersom post doc-ande är ett ämne som råkar intressera mig rätt mycket för tillfället så fångade den min uppmärksamhet ett tag. Och i den länklistan fann jag en bekant, nämligen min kompis (tillika kollega) Mattias. Och konstaterade att världen är rätt liten, tydligen…

Jag tyckte ändå att det var ganska skojigt sammanträffande, även om det inte är så osannolikt att det ska kunna hända. Så jagberättar i alla fall historien för Mattias som berättar att han inte känner bara bloggaren bakom ångestgrottan utan också mj med ekorrhjulet.

Och här kunde ju historien ha tagit slut, och bara blivit en småskojig men inte särskilt spännande tillfällighet. However…

I måndags grälade jag både länge och väl med en dator på jobbet. Så mycket att jag skrev mitt computer rage-inlägg. På onsdagen undrar Mattias om jag möjligen plagierat [cmh]. Jag dementerar men måste förstås undersöka vad det är jag misstänks ha plagierat, och kan konstatera att det är två löjligt lika inlägg, som skrivits av oss, var för sig inom bara loppet av ett par dagar. (Och nej, jag har inte plagierat inlägget, och om jag skulle ha snott en idé från någon annan så hade jag nog ansträngt mig för att inte skriva något så extremt likt, man vill ju gärna verka lite originell i alla fall...).En annan som noterade likheten var mj som verkar vara den som först tipsat [cmh] om likheten på inläggen (och som såvitt jag vet, inte är (eller var då i alla fall) medveten om den gemensamma nämnare som finns i form av Mattias). Så jag får erkänna att jag blev ganska munter till sinnes när jag i onsdags kväll hittade [cmh]:s kommentar här på bloggen. (Alla deltagarna på centermötet undrade nog också vad deras sekreterare plötsligt fick så roligt åt...)

Mattias har också lanserat en ny teori, som går ut på att detta sammanträffande antingen är coolt (vilket förstås är en mycket roligare och mer smickrande tolkning än brist på originalitet) eller att det skulle vara någon slags konspiration mellan mig och [cmh]. Det vore lite roligt OM det sistnämnda vore sant, men så är nu inte fallet. Den här gången... :-)

Så man kan ju välja själv om man av ovanstående historia drar slutsatsen att världen är rätt liten, att det är ett coolt sammanträffande, att det är en konspiration, att Mattias vänner i högre utsträckning än andra människor verkar ha dåliga relationer till sina datorer, eller nåt annat som jag glömt räkna upp...

No comments: