Saturday, December 31, 2005

Gott nytt år!

Här i Tenneessee är det fortfarande mer än ett halvt dygn kvar till tolvslaget och inträdet i 2006. Inte desto mindre är det dags att önska er alla ett gott slut och ett gott nytt...

Jag hoppas verkligen att 2006 blir ett bättre år än 2005. Det hände förvisso många bra saker under 2005, men tyvärr alltför många dåliga också. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag är mest upprörd över skandalerna på migrationsverket eller Byggnads agerande i samband med skolbygget i Vaxholm. Båda är i alla fall riktigt otäcka! Inte bara för att det är exempel på ett extremt inhumant agerande men också för att det så tydligt säger något om hur det svenska samhället (inte) fungerar. Vad ger ett gäng fackombudsmän rätt att lämna kontoret för att åka ut till Vaxholm och skandera "go home!" åt de arbetare vars rättigheter de säger sig värna? Ingenting förstås. Och migrationsverkets anställda som firar avvisningar och slänger bort asylsökandes mat... Det kan knappast definieras som humant.

Och jag säger inte att alla som är medlemmar i Byggnads, eller jobbar på MIG, delar de värderingar som ligger bakom dessa händelser. Men jag måste dessvärre konstatera att deras protester hörs inte. Jag vet inte om det beror på att det inte finns några protester, eller om det beror på att medlemmar och anställda inte törs protestera. Jag vet inte vilket av de två alternativen som är värst. OM det är så att människor inte törs protestera mot uppenbara missförhållanden så är det riktigt, riktigt allvarligt. Och kanske är det också ytterligare ett tecken på att det saknas en massa nödvändigt civilkurage i dagens samhälle. Jag skå återkomma en annan gång med några tankar om vilka orsakerna till detta kan vara - tills vidare nöjer jag mig med att konstatera att alltför många människor har en tendens att hela tiden skjuta ifrån sig ansvar till någon annan. Och det är inte särskilt bra för ett samhälle om dess medborgare inte kan eller vill ta ansvar för sig själva och för det gemensamma.

Med det får det vara slut på nyårsbloggandet. Jag önskar er alla ett riktigt bra 2006. Ta väl hand om er!

Gott nytt år!

No comments: