Friday, December 23, 2005

Frozen Head

Idag har vi gjort en tripp till en av Tennessees alla "state parks", nämligen
Frozen Head. Mer info (på engelska) och lite bilder finns här.

Där finns lite fler häftiga berg än vad de som finns i både Uppland och Småland kan jag meddela. Det var häftig natur i decemberskrud, men det är antagligen helt fel tid att besöka parken. Jag föreställer mig att den i vår- eller sommarskrud är helt fantastisk. (Fast då finns det å andra sidan säkert ormar där då.) Idag var hur som helst ett bra tillfälle att iaktta skillnader mellan sol- och skuggsida. På skuggsidan gjorde jag ett tappert försök att fota ett fruset vattenfall, men resultatet blev nog inte så lysande. (Eventuellt kommer jag att lägga upp ett eller annat foto så småningom, om jag är tillräckligt nöjd med något av dem.) På solsidan var det å andra sidan riktigt varmt och skönt, och kändes mer som sen april eller tidig maj i Uppsala, snarare än december. dessutom har jag aldrig i hela mitt liv sett så många eklöv på ett och samma ställe.

Hur som helst så är det väldigt snart jul, och även om man inte kan märka det på vädret här så syns det på alla mer eller mindre anskrämliga juldekorationer som människor här har på sina hus och i sina trädgårdar... Måttlighet tycks inte vara ordet för dagen när det kommer till julprydnader. Med det får det vara slut för idag.

GOD JUL!

No comments: