Monday, October 08, 2007

Abhhsc. Del IV. Att undvika minor

Familjeliv blir ju onekligen lite speciellt när man plötsligt ska leva med en familj som inte är ens egen. Särskilt som det tar ett tag att lära sig navigera så att man undviker att trampa på en eller annan öm tå… Några ofta återkommande diskussionsämnen i familjen Meyer är vem som ska gå ut med hundarna, om man borde installera luftkonditionering eller ej och om man ska använda torktumlaren eller om man ska låta kläderna självtorka. Behöver jag säga att Lisa är pro-AC och pro-torktumlare, och att Jerry står på andra sidan?*

Nå, tänker ni, det där är väl inte så farligt, sådana diskussioner finns väl i alla familjer. Ja, säkert, men inte alla familjer har en Lisa som kräver att makens inneboende postdoc ska ta ställning för hennes sida i konflikten... Efter ett tag lär min sig att sekunden innan det händer rikta folks uppmärksamhet mot hundarna, katterna, TV:n, guldfisken eller vad som finns till hands. Att lite diskret bara byta samtalsämne funkar nämligen inte, eftersom Lisa raskt tar sig tillbaka till ursprungskonflikten. Ja, och så är det en bra idé att hålla sig undan vid läggdags för barnen, för då är det gråt och tandagnisslan i någon timme innan samtliga inblandade (inklusive hundarna) somnar av ren utmattning. Jag är mycket tacksam både å mina egna och min bror & svägerskas vägnar att det inte går till så när mina syskonbarn ska nattas. Hua! Inte konstigt att de är morgontrötta i den familjen!

Lisa är förresten vegetarian. Den enda vegetarian jag känner som inte bara äter ägg, fisk, kyckling och kalkon utan också bacon. Ja, bacon! Typisk vegetariankost, eh?. Det visade sig att hennes definition på vegetarian är "I don't eat steaks". Det finns det massor av amerikaner som inte gör, fast på grund av att de inte har råd.

* Lisa kör fö ibland sin cab nedcabbad, med värmen på, för att det är "en så härlig känsla", men döttrarna har fått lova att inte berätta det för pappa eftersom han som skulle bli upprörd över energislöseriet.

No comments: