Tuesday, February 21, 2006

Datorångest

Ja, jag skriver ju som sagt avhandling. Och det kan vara trevligt att kunna göra det på någon annan plats på jorden än just mitt kontor. Men då behöver jag en bärbar dator. Så nu försöker jag bestämma vad jag ska ha för märke, och prestanda och allt annat som behöver tänkas på. Och ja, jag gillar verkligen valfrihet. Men just i fallet "Nu-ska-Maria-köpa-dator" kan det bli för mycket av det goda.

Eller så här: De krav jag vet att jag har är följande:

#Bärbar (och helst ska den vara just bärbar och inte släpbar)
#PC (jag och Mac kommer inte riktigt överens)
#Hyfsad batteritid (annars kan ju bärbarheten vara lite meningslös)
#Möjlighet till trådlös uppkoppling
#DVD-brännare

Och sen har jag säkert en massa krav som jag inte visste att jag hade också.

Och vet ni hur mycket det finns att välja på? Och hur många bokstavskombinationer kan man egentligen komma på? Och framför allt - är det olika standard för trådlös uppkoppling i olika delar av världen (jag har frågat två arbetskamrater som inte heller visste hur det var med den saken...) Och så vill jag ju inte betala onödigt mycket. Och så ska det ju gärna vara hyfsad kvalitet. Och så borde jag antagligen tänka på en miljon saker till innan jag bestämmer mig. Jag har helt enkelt datorångest. Så, antingen får jag hoppas att någon talar om för mig vad jag vill ha (mindre sannolikt) eller så får jag helt enkelt bestämma mig för något (mer sannolikt), men först måste jag faktiskt ta reda på det där med standard för trådlöst nätverk. Någon som vet?

No comments: