Sunday, October 24, 2010

Favorit i repris: Hej Matematik!

Jag träffade syskonbarnen i helgen. Bland annat lät de meddela att de inte var så förtjusta i sin mattelärare, bland annat därför att "hon inte kan någonting". Efter att ha hört det, så kallade, rätta svaret till följande matteuppgift är jag helt beredd att hålla med dem i deras analys.

Uppgiften:
Du handlar ost för 28.40 kr, leverpastej för 23 kr och 3 liter mjölk, för 6.70 kr litern. Du betalar
med 4 stycken 20-kronorssedlar. Hur mycket växel får du tillbaka?

Vi gör väl som vanligt, läsekretsen får klura lite, den som så önskar kan lämna sitt svar i kommentarsfältet, och så tar vi "det rätta svaret" om några dagar. (Uppgiften gavs efter att 50-öringen hade slutat att gälla som betalningsmedel.)

Om du tycker att det här verkar lätt som en plätt så vill jag påminna om att syskonbarnens lärare och mattebok inte alltid tänker som vi andra...

En tidigare matteuppgift, och facit till densamma.

17 comments:

chall said...

om jag förstår frågan rätt blir det totalt 71.80... så man borde få 8 kr tillbaka.

Nu är jag ju livrädd att jag gör fel ;) det vore lite pinsamt.... men jag kommer skylla på att jag inte är där nu när "50öringen är borta". Fast det klart, enligen min matte skulle man få 8 kr tillbaka även om 50öringen fanns kvar. hm. nu är jag ännu mer rädd att jag missuppfattat allting här.

[cmh] said...

Hade jag arbetat i affären hade kunden fått 8 kr och 50 öre tillbaks eftersom jag får det till att han/hon totalt handlat för 71:50.

chall said...
This comment has been removed by the author.
chall said...

a... jag har ju räknat fel i mitten (duh),eftersom det är 71.50. Fast som svar skulle jag nog fortfarande säga att man får 8 kr tillbaka för .50 ska väl avrundas till 1kr?? Alltså, 71.50 blir att det kostar 72...


(i gymnasiet fick vi nästan inga poäng om vi gjorde missar i mitten, även om vi fick rätt svar i slutet - det var bara slump ;) om vi inte skrivit ned alla led och redovisade med tydliga delsummor vill säga.... )

Anonymous said...

Jaaaaaaaa... Nu har jag ju inte upplevet hur det är att vara utan 50-öringen. Det här är en vild chansing (vis av erfenhet, dvs förra mattetalet). Dessutom försöker jag redovisa alla led så inga mattelärare blir alltför arga...

3l mjölk a 6.70: 3x6.70=20.10

Ja, sen summerar jag väl allt, kan man tro: 28.40+23.00+20.10=71.50

Misstänker att nästa steg är att avrunda eftersom det inte finns 50-öringar längre (även om jag skulle ha godkänt både 8.50 och 8 kr i växel). Antar att vi avrundar uppåt till hela kronor, till 72kr (vi hade någon genomgång någongång om att 5 skulle avrundas uppåt och nedåt eftersom det egentligen skulle vara mest korrekt - jag har helt förträngt det).

Åtta spänn? Eller jag menar...

Svar: Du får 8 kronor tillbaka i växel.

/J

PS Det var så vi gjorde förritiden när Lgr80 gällde...

chall igen (ja, jag jobbflyr) said...

efter anonyms uppställning börjar jag undra om dom avrundar mitt i allting... så att mjölken kostar 20 kr... för då får man ju en hel krona till tillbaka - eftersom .40 avrundas nedåt.

hm, det betyder alltså att om räkneexemplet är korrekt skulle personen "tjäna" (ja, jag vet - spara) 1 kr om mjölken inhandlades separat från de andra två varorna.

ska bli intressant att se hur läraren tänkte

Maria Abrahamsson said...

Jag kan meddela att jag räknade som ni (det gjorde syskonbarnet också). Dock inte läraren, så mycket kan jag avslöja...

chall (på väg till kaffet) said...

oh, jag har just fått en misstanke bekräftad (eller så är jag i totalbehos av kaffe såhär på eftermiddagen). Om man tar 80-28,40 - 23 - 6,70 - 6,70 - 6,70 = 8,50. Vilket avrundas till 9... så då får man 9 kronor tillbaka.

Men så kan man väl ändå inte räkna? Eller alltså... det är väl ändå ingen affär som skulle ta det resonemanget? Eller mattefacit? (nu är jag rädd på allvar)

Magnus Persson said...

Chall:
Det står till och med i lagen att man ska avrunda beloppet som ska betalas uppåt när det ligger mitt emellan myntens värde. Jag har varit med att det gällt både vid jämna 5 öre, jämna 25 öre och numera jämna 50 öre, i takt med att Riksbanken gjort olika typer av mynt till plåtbitar.

Maria:
Men - om vi ska göra problemet lite intressant - så ska vi naturligtvis optimera hur man betalar så att man får så mycket pengar tillbaka som möjligt.

Alltså går jag först in och köper leverpastejen, osten och ett mjölkpaket (att visa att det är ett optimalt val lämnas som övning till läsaren).

28,40 + 23 + 6,70 = 58,10.

Jag betalar med tre av tjugorna och får två kronor tillbaka.

Sen "kommer jag på" att jag behöver två mjölkpaket till.

2 * 6,70 = 13,40.

Efter betalning med den sista tjugan får jag 7 kronor tillbaka!

Summa summarum får jag tillbaka 9 kronor. :-)

[cmh] said...

Jag inser nu att jag läst "Uppgiften gavs efter att 50-öringen hade slutat att gälla som betalningsmedel" som "Uppgiften gavs innan det att 50-öringen hade slutat att gälla som betalningsmedel". Kanske beroende på att jag fortfarande inte fattat att 50-öringen slutat gälla eftersom jag alltid betalar med kort.

Matte said...

Beroende på betalningsmedel blir svaren olika, nu var det sagt att man betalar med 20 kronors sedlar...

Ok Maria, nu vill jag (vi?) veta hur din mattelärare resonerade!

Maria Abrahamsson said...

Magnus: Ja, fast nu är dessvärre den här uppgiften alltför komplex för läraren redan som den är i original...

Magnus/Chall: Ja, nu är jag iofs rädd att läraren inte varken vet eller bryr sig om vad som står i lagen om avrundning, men däremot så kan jag försäkra er att det inte räknats så som Chall skisserar.

[cmh]: Jag tror att vem som helst, oavsett betalningsmedel, skulle föredra att ha dig arbetandes i sin butik jämfört med läraren i fråga...

Matte: Jag kommer tyvärr inte kunna svara på hur läraren resonerade, bara redogöra för vad som påstås vara det rätta svaret, och motiveringen till det.

alla: Medan ni väntar kanske någon vill gissa vad lärarens svar på frågan var?

chall said...

jag får en tiokrona tillbaka.

För att det fanns inga enkronor och allting över 5 avrundas till närmaste 10.

;)

Matte said...

En vild gissning blir 7 kronor tillbaka (avrundar innan man lägger ihop summorna), men jag antar att det inte var vad mateläraren kom fram till.

The suspense is killing me!

Anonymous said...

Ok! Nu blev jag inspirerad. Då på lgr80-tiden kunde vi få matte-uppgifter som var en kombination av huvudräkning/avrundnings-uppgifter. Jag kanske kan använda mig av en sådan?? Så här fungerade de...

Ost 28.40 avrundas till 28
Leverpastej 23 blir 23
1 liter mjölk 6.70 avrundas till 7 gånger 3 liter blir 21

28+23+21=72

80-72=8

Fasiken! Det blir ju 8kr tillbaka igen!

Nuförtiden tycks jag tänka ovanligt mycket innanför boxen när det gäller matten. Jag tror att jag har tappat kreativiteten från den gamla lgr80 tiden.

/J

Anonymous said...

Eller! Jag tar en siffra vilken som helst som är mindre än 80, t.ex. antal mål i gårdagens fotbollsmatch. Nedrans! Det är ju också 8.

Men jag har fyra syskon. Kan 4 vara rätt? Eller 5 (så många år som jag pluggade på univ) eller 9 som i antal år på grundskolan? Är någon siffra rätt?

/J

Anonymous said...

svaret? gosh, det här är ju grymt.... vänta på det viktiga svaret ;)