Tuesday, October 05, 2010

Nutidsorientering

Jag gjorde just DN:s nutidsorientering. Jag kunde inte låta bli att haka upp mig lite på följande fråga:

"Under ett stort idrottsevenemang i Sydafrika i somras blev blåsinstrumentet vuvuzela mycket omtalat. Idrottsturneringen var för herrar och vanns av Spanien. Vilket var idrottsevenemanget?
Friidrotts-EM? Ska man alltså numera anta att folk antingen inte vet vad EM står för, eller att det inte ingår i allmänbildningen att veta i vilken världsdel Sydafrika ligger? Man frågar sig ivrigt...

(För övrigt kunde jag konstatera att jag inte knåpade ihop mer än 33 av 35, och att de två felen beror på att jag har för dålig koll på s.k. populärkultur...)

12 comments:

chall said...

haha, kunde inte heller du Justins sång? (Jag missade den.)

Och jo, jag tänkte samma sak när sporten kom upp. samtidigt är det väl en sak med nutidsorienteringen, att man ska kunna ha 50-50 om man tar bort det uppenbara felaktiga svaret?

Markus "LAKE" Berglund said...

Haha, de sa faktiskt fel på radion i morse, något om att Brasilien skulle arrangera både fotbolls-EM och OS inom några år, så det kan hända den bästa. (de fick dock dementera det hela hårt i avannonsen.)

Maria Abrahamsson said...

Chall: Exakt. Dessutom missade jag The Hurt locker.

Markus: Ja, men det är väl ändå lite skillnad att säga fel, jag menar, man hoppas ju ändå att de faktiakt korrläser innan det trycks/läggs ut på nätet?

Unknown said...

Jag hade inte ens hört talas om Justin, och inte den svenska TV-serien heller. 2 fel mao.

Maria Abrahamsson said...

mjn: Den svenska tv-serien kunde jag - trots att jag aldrig sett på den - på grund av att jag har vänner som anser den vara det bästa som sänts i svensk TV på länge. Själv förhåller jag mig lätt skeptisk till det påståendet...

Markus "LAKE" Berglund said...

Jag menar mest att det faktist GÅR att ta fel av misstag på EM och VM, och det kanske är just det DN hoppas att läsarna ska göra? Jag gjorde det nästan nyss, eftersom vi diskuterat det här... ;-P

"Ta bort rynkor med Tipex!" De skojar ju en hel del med alternativen ibland frågekonstruktörerna!

Själv fick jag bara 32, jag är lite för dålig på bland annat religioner...

chall said...

Maria> The Hurt Locker är en film som jag inte sett men hade tänkt se... sen var det det där med Oscarsgalan och lilla mig ;) (jag sitter och tittar på den live - helt galet men ganska kul trots allt). Det är ju i vilket fall enklare att göra härifrån än när jag var i Sverige ^^

[cmh] said...

Var det någon läsare som hade rätt på den där Justin? Ett fel...

Maria Abrahamsson said...

cmh: Min gissning att den här bloggens läsekrets är pyttelite för gammal och ocool för att fixa den frågan. Mina syskonbarn hade säkert kunnat den...

Matte said...

Mjo, jag tror som Maria antyder, läsare av denna blogg tillhör nog inte Justins målgrupp...

Anonymous said...

Haha! Jag visste precis vilken låt Justin Bieber sjöng! Kanske inte något att vara stolt över egentligen, men jag hade rätt. Således finns det i alla fall en i läsekretsen som har koll på tween-sensations. Jag fick 33p.

//Louise C

Maria Abrahamsson said...

Louise: Det måste vara allt ditt you-tubande som gör det...