Monday, September 27, 2010

Realistiska mål?

Jag brukar ofta hävda att jag är ganska realistiskt lagd. Inte onödigt positiv, inte mer negativ än nödvändigt. (Det är i och för sig inte svårt att hitta folk som motsäger detta påstående men det är en helt annan historia.) Nå, i fredags eftermiddag så bestämde jag mig i alla fall för att jag behövde ett uttalat mål för de där ca 6, eller 7, eller 9* stycken artiklarna som jag är inblandad i och som är påbörjade men i de flesta fall fortfarande långt ifrån klara att skickas till en lämplig tidskrift.

Nå, så jag konstaterade alltså att jag behövde en deadline. En kompromisslös deadline. Så som det var på den tiden när man skulle leverera sina texter till den numera sedan länge insomnade ExAnte och man visste att man fick onda ögat från redaktör Karlander om man inte var i tid. Så nu har jag bestämt att alla de där artiklarna ska vara inskickade innan 21 maj**. I hastigheten råkade jag visst bestämma mig för något annat som också involverar 21 maj 2011, ett beslut som så här i efterhand kändes synnerligen förhastat.Och om jag ska lyckas med det första så kanske jag inte har tid att åstadkomma det andra... Om inte annat så torde det vara mål som är relativt lätta att utvärdera. Alltid något.


* Hur många det verkligen är är lite oklart eftersom jag inte riktigt vet hur många som finns i huvudet på min fd chef i Baltimore, och hur många av dem som faktiskt kommer innehålla mitt namn i författarlistan i slutänden...

**Erfarenheten säger mig att det är mycket sannolikt att den artikel som involverar en doktorand som ska disputera innan 21 maj troligen kommer att vara avbockad i god tid före deadline, likaledes säger erfarenheten att den artikel som involverar min handledare från doktorandtiden nog kan dröja ett par år, eller kanske något decennium.

3 comments:

chall said...

oh.. jag vet vad du menar med "oklart antal artiklar"... jag tror jag har en eller två till som kan komma ut - var mitt namn är i listan, ingen aning... men inte först.

den första namnsartikeln gör mig lite nervös för tillfället - återinskickad.

I vilket fall, hoppas att det går bra med dödslinjen för många av dom. Om inte annat kan det ju vara bra att kolla läget med Baltimore mannen före jul?! Och doktorandpapper... tja.. det har väl gått ett par år nu så hoppeligen är det inte alldeles för tidskänsligt?!

Maria Abrahamsson said...

Åh, jag håller tummarna för att det går bättre med artikeln den här gången!

chall said...

tack! Jag hoppas jag med... har inte hört ngt på ett tag... men det betyder ju som vanligt inget ;)

kul med böckerna förresten! (även om det var ett annat inlägg). Jag läste just ut "gilla läget - hur positivt tänkande gick åt helvete". väldigt intressant och ledde till en hel del tankar

/hon som gillar Ior