Thursday, September 16, 2010

Freedom, not fear, igen...

Nej, det är inte OK att sparka mot människors huvuden. Det spelar ingen roll om det gäller huvudet på en politiker, en homosexuell, en religiös, eller en oliktänkande-i största-allmänhets huvud. Eller om det gäller huvudet på någon som bara råkar komma förbi. Det är aldrig rätt att sparka mot någons huvud. Någonsin. Våld är inte rätt. Punkt. Oavsett hur provocerad man kan tänkas bli av någon, eller något, så är det inte, någonsin, rätt att använda våld. Det finns inget ändamål som helgar det medlet. För normalbegåvade personer torde det inte vara alltför svårt att begripa.

I öppet samhälle argumenterar man mot den vars åsikt man inte delar. Man misshandlar dem inte i, eller utanför, deras hem. Man monterar inte bilbomber, eller kastar brinnande föremål genom brevinkast, som vi sett i tidigare valrörelser. I ett öppet samhälle låter man också riktigt otäcka politiska rörelser, som sverigedemokraterna, hålla sina torgmöten.

Och ja, jag är förstås extra arg och ledsen över detta, eftersom det drabbat någon jag känner och uppskattar som både personlig och politisk vän. Det kommer alltid närmare när det drabbar någon man känner och tycker om. Men i sakfrågan gör det ingen skillnad. Det är inte rätt oavsett vem det drabbar, det är inte rätt oavsett gärningsmännens motiv till dådet. Aldrig.

Ett öppet samhälle förutsätter frihet, inte rädsla. Jag tror att jag just bestämde mig för att engagera mig politiskt igen. För friheten.

2 comments:

Matte said...

Kan inte annat än hålla med, dock är jag av uppfattningen att detta inte var något annat än ett "vanligt" överfallsrån. Folk saknar empati för sina medmänniskor (begåvningsreserven i all synnerhet). Tyvärr, det är bara at vänja sig vid sådant här, skall kanske vara glad att inga vapen var inblandade.

Maria Abrahamsson said...

Om det var ett "vanligt" rån eller inte tillhör det som, åtminstone för mig, år svårt att veta säkert. Möjligen är jag färgad av vetskapen om vilken hotbild som funnits/finns gentemot Fredrick. Men oavsett vilket så är det som sagt inte acceptabelt.