Sunday, July 11, 2010

Long and winding road

Första delen av semestern ägnades åt en tripp norrut tillsammans med 4 av mina amerikanska vänner. Att jag hade tjatat hål i huvudet på dem om vikten av vandringsskor och regnkläder hjälpte inte, två av dem åkte ändå till fjällen med paraply men utan regnställ...

Förutom en del vandring med utgångspunkt från Abisko hann vi också med att besöka Haparanda (och en promenad över till Finland), Övertorneå (för att träffa min kära väninna Linda), Överkalix (där somliga av oss tog ett utomhusdopp i Kalixälven, medan somliga andra fegade ur...Synnerligen uppfriskande kan man väl kalla det om man ska vara positiv) och Narvik.


Vy över E10 och Torneträsk från Abiskos närmaste fjäll: Njulla. Klockan är strax före midnatt vid fototillfället.


Lapporten, fotograferat från samma berg som ovan. Också taget strax före midnatt.



En talande väderbild från vår första vandringsdag. Med tanke på att vi gjorde ca 330 m på höjden på 4 km i mycket ojämn terräng så kanske ni förstår varför regnkläder var ett bättre val än paraply...

Den som önskar fler bilder finns på samma ställe som vanligt.

För övrigt kan man konstatera att det är fantastiskt mycket lättare att göra en rimlig uppskattning av hur brant det är när kartans ekvidistans är 2.5 m eller 5 m, istället för som på fjällkartan 20 m. Å andra sidan kunde jag också konstatera att de tre av oss som kände till konceptet höjdkurvor på förhand gjorde mer rimliga tidsbedömningar än de övriga två.

Hur som helst så var det en alldeles utmärkt och synnerligen avslappnande liten mini-semester. Nu återstår en 2 eller kanske 3 veckors jobb innan det blir lite mer semester.

5 comments:

chall said...

Paraply ja... :)

Det är inte alltid enkelt att förklara för vissa. Själv minns jag ett par som jag pratade med i Alaska som undrade hur man kunde hålla sig så länge som 10 dagar eftersom det tydligen inte fanns toaletter där "vi vandrade" ... hihi ;)

BLir avis på solen hela natten. Ser helt underbart ut. Hoppas resten av semestern blir lika bra!

Maria Abrahamsson said...

Alskahistorien är ju lysande, även om man tvingas undra om den verkligen är sann :) (fast jag antar att den är det eftersom man knappast kan hitta på något dylikt!) Resten av semestern blir förhoppningsvis bra, men det tar ett par veckor innan jag kommer dit!

chall said...

jag säger bara "varför hitta på när det låter så falskt" ?! ;) men det är sant. Mitt i Denalinationalpark när jag stod och skulle ta mig ut i vildmarken ... helt fantastiskt.

Å andra sidan campade dessa personer med sin husvagn :)

hoppas veckorna till smeestern blir bra. Själv har jag ju haft min redan (i april). Kanske blir en liten höstig resa vid laborday :)

Maria Abrahamsson said...

Klart du ska unna dig en liten resa runt Laborday! Jag har tänkt mig att ägna större delen av resten av semestern till att vara i USA men jag kommer nog inte neråt dina trakter tyvärr. Men någon gång måste jag tillbaks till Tennesse och the smokies!

Katarina said...

underbar semester o bilder. roliga o bra poster du har med. Hälsningar, Katarina