Sunday, March 07, 2010

Förbud, eller lite sunt förnuft kanske?

Jag råkade se på Agenda ikväll, där det ingick ett indignerat reportage om det faktum att Sverige, Albanien och Malta var de enda länder inom EU som inte har infört förbud mot att använda mobiltelefon vid bilkörning.

Ja, man behöver väl inte vara så där vansinnigt intelligent för att inse att uppmärksamheten på trafiksituationen blir sämre om man ska trassla med en telefon under tiden. Men man skulle ju kunna tänka sig att just den insikten gör att man väljer att inte använda telefonen samtidigt som man kör bil? Bara för att man liksom förmår använda sitt sunda förnuft, och för att man begriper att det kan finnas sådant som är olämpligt fast det inte är förbjudet?

Eget ansvar, kan det vara något kanske?

4 comments:

Matte said...

Efter en vecka i Sverige och dess vägar måste jag bara uttrycka min uppgivenhet för de svenskar som kör bil med en hand på ratten och andra handen vid örat. Alla de nära tillbud som jag var inblandad i under de 4 dagar vi hade tillgång till bil var en mobil synlig i den andra bilen...
Vi har ju annars en ganska effektiv apparat i Sverigge för att lagstifta bort saker som upplevs som farliga...eller e mobil-lobbyn så jäkla stark i Rosenbad?

Maria Abrahamsson said...

Mobillobbyn i Rosenbad vet jag inte mycket om, min egen åsikt kan jag däremot redogöra för.

Det är klart olämpligt att tala i mobiltelefon utan handsfree, eller läsa eller skicka sms, samtidigt som man kör bil. Likaledes är det olämpligt att köra bil när man är väldigt trött eller väldigt förkyld, är väldigt allergisk, har influensa eller när man kommer att få en hjärtinfarkt under bilkörningen. Det är olämpligt att köra för fort, att ha hetsiga diskussioner med medpassagerarna eller för den delen att dricka alltför varmt kaffe eller rota runt efter den där godispåsen medan man kör. Vi kan förstås förbjuda alltihop, eller så kan vi kräva att folk använder sitt sunda förnuft och inser att bara för att det inte är förbjudet så är det inte en bra ide att göra det. Att förbud saknas innebär ju faktiskt inte att det är ett påbud... Men det är möjligt att jag har för höga förhoppningar om folks förmåga att inse sina begränsningar i trafiken? (Fast jag misstänker också, starkt, att ett förbud inte skulle efterlevas särskilt väl, men möjligen är jag väl misantropisk?)

Min poäng är, i ett lite vidare perspektiv, att om man förbjuder allt som är olämpligt så kommer snart krav på att också det som majoriteten anser opassande bör förbjudas, och då är man raskt på ett obehagligt brant sluttande plan.

stefan said...

hands-free är inget alternativ då uppmärksamheten från vad som sker på vägen omkring störs exakt lika mycket (stor studie någonstans, kommer inte ihåg var)...

Sunt förnuft fungerar inte! Jag kan bara ta alla mina Chalmers vänner som exempel (och de visar ofta tecken på sunt förnuft). De värsta är de som har några barn inpackade i bilen och naturligtvis måste ta alla telefonsamtal.

Du jämför med att dricka kaffe etc. i bilen. Den stora skillnaden är att det oftast är en planerad aktivitet istället för något som helt abrupt ställer om koncentrationen på något annat än bilåkandet.

/stefan @ ISIS Neutron Facility, U.K. (men vanligtvis i kemihuset)

Maria Abrahamsson said...

Det jag undrar över är om de människor som inte fattar problemet med mobilpratning (med eller utan handsfree) av sig själva kommer att vara så väldigt benägna att låta bli bara för att det är förbjudet? Det är förbjudet att köra för fort också, och att köra mot rött ljus, men folk tar den risken ändå...