Monday, March 22, 2010

Finn fem fel...

1. Häromdagen blev jag (bildligt talat) överfallen av en expedit i en affär som säljer skönhetsprodukter. Av oklara skäl försökte hon övertyga mig om att jag skulle köpa produkt A istället för B. (Till saken hör att jag inte var intresserad av att inhandla varken A eller B, utan var där för att inhandla handkräm.) Hon motiverade det hela med att det visserligen var samma sak i både A och B, men att "molekylerna är mindre" i A jämfört med B. Intressant tyckte jag, och frågade om hon var säker på att hon verkligen menade att molekylerna var mindre och det menade hon bestämt. Lika säker var hon på att det var samma (jo, hon sa samma, inte lika) molekyler i de båda produkterna.

2. Kvinnan som igår eftermiddag deklamerade första versen ur Karin Boyes dikt "Visst gör det ont" om och om och om igen utanför stadsbiblioteket. Tonvikten låg förvisso på raden om "varför skulle annars våren tveka" men jag tror att hon kanske tog de orden något mer bokstavligt än vad författaren ursprungligen avsåg.

3. De båda kvinnorna (i ca 30-årsåldern) som väntade på att gårdagens träningspass skulle börja och som diskuterade hurvida det var OK att göra slut på ett +5 år långt förhållande via sms, och kom fram till att det var det.

4. Snubbarna som, trots att de hade en hel trottoar (utan både is, snö och grus) att spankulera omkring på, valde att gå på cykelbanan och svära över det stora antalet cyklister som var i vägen för dem.

5. Gissningsvis: Att försöka att, cyklandes, ta sig från Chalmers till Olskroken vid ungefär den tid man antagligen skulle vilja lämna jobbet idag, eftersom det tydligen är dags för såna där fotbollsfans att vallfärda mot Ullevi igen. Det gick ju inte så toppenbra senast det begav sig... Å andra sidan får man säga till fotbollsfansens försvar att de, till skillnad från hockeyfans, sällan försöker dirigera spårvagnstrafiken.

6 comments:

Markus "LAKE" Berglund said...

Haha! Sicka lirare.

Jag kommer spontant att tänka på ett av dina tidigare "hatobjekt" - mannen i centrala Uppsala som högljutt protesterade mot genmodifierade grödor och tyckte att vi alla skulle äta genfri mat.

:-D

Maria Abrahamsson said...

Oh, honom hade jag lyckats förtränga, helt och fullt... Håller han igång ännu, eller har kanske stendieten tagit ut sin rätt? :)

Markus "LAKE" Berglund said...

Äsch, lite sten i maten ska en redig karl tåla! ;-)

Jag har faktiskt inte sett honom på flera år, och den typen av personer brukar jag notera när jag är på stan.

chall said...

göra slut via sms? Jag antar att dom inte bodde ihop då.... men allvarligt?! Jag känner mig som ett ufo ibland. Vaddå prata om saken öga mot öga?

Cyklisterna är en gammal goding. Hände mig i Uppsala också - jag förstod inte varför cykelbanan var så mysig att gå på....

Hoppas att de tinte blir alldeles för många fotbollsincidenter i framtiden. Verkar trist, för att inte tala om lång tid hemåt.

Matte said...

Jag observerade en man i äldre medelåldern (något förfriskad) som helt kallt ställde sina påsar i dörren till bussen, så att dörren inte kunde stängas, och sedan i lugn och ro rökte färdigt innan han steg på bussen...

Det är ju tusan att man inte hade sinnesnärvaro att fråga chaffören om det var en nöutgång som var blockerad?

Maria Abrahamsson said...

Matte: det är fullt i klass med spårvagnsalkisen som ställde sig i vägen för dörrarna och sedan lät meddela att (välartikulerat och mycket högt) att den aktuella spårvagnen "fan var värre än vilken grekisk tragedi som helst"...