Thursday, January 08, 2009

Bättre sent än aldrig: Gott nytt år!

Jaha, så här en dryg vecka in på det nya året är det kanske dags att skriva här igen. Gott nytt år till exempel. Att den sedvanliga nyårsaftonshälsningen helt uteblev i år beror på att jag chockade mig själv (och andra) med att låta datorn stanna hemma när vi åkte på roadtrip. (Mer om den senare.)

Så vad bör man minnas av 2008? Politiskt är det förstås ganska enkelt. 2008 var året då den svenska regeringen, liksom riksdagen, drabbades av en total intellektuell och ideologisk kollaps. Att FRA-lagen har förbättrats något jämfört med ursprungsförslaget betyder egentligen inte så mycket. Det är mycket mer intressant att fundera över vilka förslag regeringar, av olika färg, inte skäms det minsta för att lägga fram, och vilka konsekvenser det kan och bör få. Vi är ju vana att tänka på Sverige som ett hyfsat demokratiskt land men det övervakningsmaskineri som nu sjösätts får en snarare att associera till diktatorer och militärjuntor och liknande...

Ja, och så vann ju Barack Obama det amerikanska presidentvalet. Historiskt så det förslår förstås, men det verkligt intressanta har ju bara precis börjat. För det är ju faktiskt nästan två veckor tills det är dags för installation. Och det är ju först därefter som hans jobb börjar på riktigt.

Vad beträffar det personliga planet skulle man naturligtvis kunna skriva långrandigt om både positiva och negativa saker, men jag tror jag håller mig till den korta versionen här. 2008 var bra mycket bättre än 2007, som i sin tur var väsentligt mycket bättre än 2006.

Mycket intressantare är ju att fundera på 2009, och hur den uppåtgående trenden ska kunna hålla i sig. Det kommer bland att kräva någon slags jobb, någonstans, när min tid på Hopkins är över i augusti. För tillfället är siktet inställt österut jämfört från min nuvarande position, men västerut jämfört med tidigare lokalisering, och det innefattar förstås en faslig massa skrivande av ansökningar.* Och så hoppas jag att jag ska hinna besöka Salt Lake, Seattle, Chicago och New Orleans innan min tid här i landet är över. Förhoppningsvis blir detta också året då jag tar mig till Kanada. (Vadå tid att forska? Vadå avsluta projekt? Vadå skriva artiklar? Menar ni att det tar någon slags tid? Kan jag aldrig tänka mig...) Inom avdelningen "drömma kan man ju alltid" skulle jag kunna tänka mig att göra en låååång lista med (fåfänga) förhoppningar för året som kommer men jag tror att jag låter den vara opublicerad så länge...

Nyårslöften då? Tja, jag brukar ju försöka undvika sådana, men ett som kanske skulle kunna vara vettigt med tanke på att det lär bli ett ganska omvälvande år är att jag inte ska oroa mig över saker i onödan. (Jag utlovar härmed en fika vid lämpligt tillfälle till den som kan komma upp med en inte alltför verklighetsfrämmande definition av "i onödan" som ändå leder till att jag inte behöver slösa energi på att oroa mig en massa). Och nu, tillbaka till den där ansökan...

*Nästa viktiga deadline infaller i månadsskiftet januari-februari, så förvänta er inget frekvent bloggande innan dess.

1 comment:

chall said...

Lycka till med ansökningsskrivandet!

Själv sa jag väl i princip samma sak som du om 2009 "inte oroa mig så mycket"... vi får väl se hur det går. Jag sliter redan mitt hår över frågor som "vart ska du sen" och "hur länge ska du stanna" ... men men... ´någon gång kanske det tar slut med dessa frågor?!