Tuesday, January 20, 2009

Glada, trevliga och snabbtänkta

Glada, trevliga och snabbtänkta. Det är oftast en bra beskrivning på samtliga mina kollegor. Men det finns samtalsämnen och tillfällen som utgör undantag. Tex P. och J. när de diskuterar olika sätt att döda de råttor som försöker inta deras hem. (Råttproblemen är ganska stora i den här stan, liksom råttorna själva som inte sällan är stora som små hundar. De råttor, i 3-kilosklassen, som gjorde misstaget att gå in i P:s källare dör nu en, vad jag kan förstå, mycket plågsam död i samma källare.)

Idag kunde vi notera ett annat undantag från den regeln.

En av kollegorna går nämligen på en (i mina ögon rätt mystisk) så kallad de-tox diet, vilket innebär att han fastar, inte i en dag, inte i två, utan i sju dagar. Och det är inte vilken fasta som helst. Det enda han dricker är 1) destillerat vatten, 2) soppor som görs på pulver och destillerat vatten samt 3) s.k. energidrinkar som görs på, tadaa, pulver och destillerat vatten. Behöver jag säga att den både gör honom lite trögtänkt och faktiskt mer än lovligt gnällig? Han hävdade dock bestämt att humöret blir bättre under dag 3, som infaller imorgon. Låt mig säga som så att hela labbet håller tummarna för att det stämmer.

Sensmoral: Om du har ett jobb som kräver interaktion med andra människor, och ändå aboslut måste fasta sju dagar i sträck, gör det på semestern.

3 comments:

Anonymous said...

Eeeh, destilerat vatten är inte nyttigt!

En kollega till mig var väldigt länge på en 'kolhydratfattig' diet. Resultatet var en synnerligen grinig, trögtänkt och en allmänt korkad kollega... Hjärnan går ju bara på socker!

Maria Abrahamsson said...

Matte: Jo, _jag_ vet att destillerat vatten inte är nyttigt...

Kollegan menar dock bestämt att just denna faste-diet kräver destillerat vatten eftersom pulvret ska innehålla nog med salt för upprätthålla Na-K-balansen. Själv förhåller jag mig inte så lite skeptiskt till det påståendet.

Kstina said...

Haha... har aldrig förut hört någon använda destilerat vatten som föda...