Tuesday, January 01, 2008

Nystart, kanske?

Jaha, så var 2008 här. Tredje nyåret i rad som tillbringats på den här sidan den stora pölen. Hoppas att 2006 och 2007 inte bevisar att det är en trend att det kommande året blir riktigt dåligt om man firar in det nya året i USA...

Men, oavsett vad man kan säga om det som varit så kan man ju konstatera att

1) det hände ett par bra saker under 2007 också; postdokpengarna och flytten hit tex, och

2) det som har varit har varit och nu är det verkligen dags att se framåt istället.

Så vad ska man då hoppas på av 2008?
  • rolig och framgångsrik forskning förstås, och gärna också att mina kinesiska kollegor slutar säga att de förstår när de uppenbarligen inte alls gör det. (Om en viss frustration över detta kommunikationsproblem anas så är det en korrekt spaning.)
  • en klimatmässigt komplett politiskt inkorrekt önskan om resor. Till Sverige lär jag förstås komma minst en gång under året (jag måste ju ha ett nytt visum), och en liten tripp till New York finns också i planerna för årets första månader. Och så hoppas jag kunna realisera min Kanadadröm under året, och så klara av ett par amerikanska delstater till, det finns ju en del att se här... (Det är väl minst en så där 40 kvar, men det finns en hel del kvar att se också i de som jag redan varit i.) Och så hoppas jag förstås på att jag får fler besökare hit! Ni är så välkomna.
  • och så hoppas jag att 2008 på något magiskt sätt ska föra med sig svaret på frågan om vad jag ska göra (karriärplanering tror jag det kallas) när den här postdoktiden är över. (Jodå, jag vet ganska väl vad jag vill, men genomförandet är en annan fråga, och var är en ännu så länge helt öppen fråga, men det mesta (inklusive visumregler av alla de slag) talar i alla för Europa i dagsläget. Fast om någon slängde ett roligt forskningsjobb i Colorado och ett greencard efter mig så skulle jag nog inte tacka nej...
  • att det där skrivprojektet jag håller på med blir något vettigt till sist. (Om det är att lägga ner det eller låta det bli en bok lär visa sig med tiden.)
  • på det mer personliga och privata planet skulle jag kunna skriva en lång lista med önskningar, men jag besparar er densamma, och säger bara att jag hoppas att ordet "komplicerat" inte blir lika vanligt förekommande i mitt liv det här året som det varit på senare tid. Och om någon undrar om så kallade nyårslöften? Tja, om det absolut måste till ett så kan jag väl glatt stjäla det nyårslöfte en bekant brukar avge varje år: Jag ska inte börja röka i år heller...
Och slutligen, en önskan om att alla ni, kända och okända, får ett riktigt bra 2008, med mycket glädje och många uppfyllda mål och drömmar! Igen - Gott nytt år!

No comments: