Monday, January 14, 2008

Blandad (fettfri) kompott



Nya foton, från Philadelphia och Monument City (Washington DC) finns på Picasa, nu featuring Vita Huset. Ni som har önskat foton på presidenten blir dock besvikna den här gången också, man får inte komma så nära tyvärr. Flaggor däremot är det inte svårt att fota här, det finns gott om dem. Funderade ett tag på om jag skulle göra ett pussel av bilden ovan - ett 1000-bitarspussel av det skulle kunna utgöra en utmaning för pusselglada vänner som A och M tror jag. Missa förresten inte flygplanet på väg in för landning. De flyger ganska lågt över DC. Och som man kan ana av bilden nedan, de är inte så få heller...



I övrigt, S påpekade mycket riktigt i förra veckan, att här går det inte att skylla på vädret ens i januari, om man vill slippa ifrån sin utomhusträning. (Jag antar att man får igen det i sommar när det kommer att vara alldeles för varmt för att träna utomhus.) Dagen har därför bjudit på årets första löptur. Det gick, minst sagt, lite segt. Men, det gick, och det kommer att bli fler.

En annan fascinerande sak är hur gärna de vill att allt ska vara fettfritt i det här landet. Fettfri mjölk tex, vad det nu ska vara för vits med det? Idag kollade jag en annan sak; Jag stod framför dressinghyllan i min lokala matbutik och fick leta länge innan jag hittade en flaska med vinägrett som inte var fettfri... En närmare undersökning av innehållsdeklarationerna visade att i gengäld innehöll nästan alla de fettfria dressingarna stora mängder socker. Jag skippade dock dressingarna och tillagade mina dyra rotfrukter och grönsaker (det är dyrt här!) med garanterat fettinnehållande rapsolja. Men helt utan tillsatt socker.



S fascinerades också av de transfettfria pepparkakorna i förra veckan. Så mycket att hon var tvungen att fotografera paketet...

No comments: