Friday, January 11, 2008

Kanske flyttar jag till DC...

Min andra besökare har nyss lämnat USA, och är på väg tillbaka till Sverige. Min bäddsoffa har alltså blivit väl utnyttjad - det känns som att det var en klok investering. Den senaste veckan har innehållit en mängd monument (det blir gärna så i de här delarna av USA) och många besök på konstmuseum. Dessutom har vi åkt tåg, Baltimore-Philadelphia ToR för att vara exakt. Som så många andra saker är det nästan precis som att åka tåg i Sverige, när man väl kommit på, men själva ombordstigningen är ganska annorlunda. Mer om det en annan gång.

Philadelphia verkar vara en riktigt trevlig stad och visade sig också från sin bästa vädersida, med solsken och temperaturer runt 20 grader Celsius. Jag klagar inte. Liberty Bell och Independence hall har blivit vederbörligen beskådade.

Men även om Philly var trevligt, och även om Charm city (aka Baltimore) i mitt tycke faktiskt är just ganska charmig (om också farlig), så är det faktiskt en annan stad som vunnit mitt hjärta - jag har helt enkelt blivit lite kär i Washington DC. Där finns allt man kan önska sig (inklusive +20 grader Celsius och strålande sol den 9:e januari) och där finns också en tunnelbana som det inte är farligare att åka med än vad det är att nyttja samma transportmedel i Stockholm. Bli inte förvånade om denna kärlekshistoria slutar med att jag bestämmer mig för att bo i DC och pendla till Baltimore under mitt andra år här. Och på tal om DC - just nu är primärvalen i full gång, och det är fantastiskt spännande. Det kommer mera om det också, vad det lider.

Och diverse nya foton kommer att komma upp på Picasa så fort jag hinner (troligen i helgen), så - stay tuned.

No comments: