Friday, September 08, 2006

Skandaler och lögner...

Det är mycket nu - folkpartister och kristdemokrater som gjort sig skyldiga till dataintrång och andra folkpartister som ljuger om samma dataintrång, socialdemokrater som tar till brösttoner när de ska kommentera det hela. Jo, de kommer från samma parti som i våras tyckte att man inte kan springa till polisen så fort man känner sig kränkt, faktiskt också från samma parti som vetat om dataintrånget sen mars, men som av en händelse förlade sin presskonferens om detsamma till midnatt, samma dag i september som opppositionsledaren frågas ut i tv... Det är väl sånt som kallas en händelse som ser ut som en tanke? (Och nej, jag tycker inte att intrånget på SAPnet var rätt, men det har nog fått onödigt stora proportioner, och dessutom ska man inte kasta sten i glashus, som ett gammalt talesätt lyder...)

Det kommer för övrigt också från samma parti vars partiordförande faktiskt sitter och ljuger rakt upp och ner i diverse intervjuer. Dick Erixon exemplifierar, och ett av de mest fantastiska exemplen är hämtat från Dagens Media, man vet då sannerligen inte om man ska skratta eller gråta. Det här är ett citat från Dagens Media-länken ovan (det är journalisten som spritt Perssons lögner som svarar på frågan):

"Visste du alltså att Persson använde sig av felaktig statistik?

- Ja, det visste jag. Det var dock inte meningen med den korta artikeln att redogöra för den typen av fakta. Jag ville inte riskera att gå i polemik med statsministern.
"

Fantastiskt. Ja, det bästa man kan säga om detta är väl att man upphör då sannerligen aldrig att förvånas. Det är inte utan att man undrar hur många fler skandaler som ska hinna rullas upp under de kommande dagarna fram till valdagen? Och jag kan bara hoppas att partistrategerna väljer att fokusera på politiken den kommande veckan, istället för att leta fler skandaler...

4 comments:

Mats Fröberg said...

Varför tror du att Socialdemokraterna skulle ha känt till det sedan i våras???

Varför bytte inte Sigge lösenord i så fall? Spionaget har ju fortsatt, däremot inte från IP-adresser som skriker "Folkpartiet was here".

Maria Abrahamsson said...

Jag tror att (s) har vetat om det sedan i våras för att det är vad media har rapporterat, hela tiden.

Helt klart är också att en expressenjournalist haft uppgifterna sen i våras. (Och ja, jag tycker att det är lika intressant att han håller på dem, som det är med den journalist som inte bemöter Perssons lögner).

Och, JAG har ingen aning om varför "Sigge" inte bytte lösenord, men man kan ju tycka att det hade varit en bra åtgärd, om man nu har så hemliga uppgifter på sitt intranät.

Igen, jag försvarar inte intrånget i sig, men jag tycker att sossarna reagerar lite onödigt starkt, med tanke på vilka metoder de själva använt sig av.

Mats Fröberg said...

Det har jag aldrig sett rapporterat i media. Har du referenser till det? Jag har bara sett att man rapporterat att intrången från fp upphörde i mars. Men det är ju inte samma sak som att socialdemokraterna visste om något.

Däremot tycker jag att fp inte har lyckats prestera någon trovärdig förklaring av händelseförloppet. Skulle partisekreteraren bara säga till luf-aren att sluta upp och att själv gå till media med det hela? Tyckte partisekreteraren att det var den bästa mediestrategin? Partiets högsta tjänsteman var uppenbart antingen oärlig, inkompetent, eller fullständigt oförmögen att hantera en kris. Jag vet inte vilket som är sämst för en tänkbar framtida minister?

Efter s-skandalen där en enskild sosse smutskastat Reinfelt, meddelade de borgerliga att detta visade på en kultur inom socialdemokratin, men man tycker inte detsamma nu om folkpartiet när det visat sig att flera personer inom partiet varit inblandade och partisekreteraren kände till det, utan att i stort sett göra ett smack. Partiledaren kommer med i bästa fall halvsanningar om vad han visste, samtidigt som partisekreteraren blåljög. Det har dessutom visat sig att en folkpartist varit inne på socialdemokraternas nätverk redan 1999...

Maria Abrahamsson said...

Jag har bland annat hört på radion (ekot tror jag) att (s) skulle ha känt till det sen i mars. Det är möjligt att det är en felaktig uppgift, men så svårt är det ju inte att spåra ett IP-nummer och det verkar väl ändå lite konstigt att inte kolla sina loggar från januari-mars förrän i september? Varför har man dem? Ja, jag vet inte. Men det tycks mig i alla fall som om (s) skulle behöva se över sin datasäkerhet...

För övrigt så tror jag inte att den nu avgångne partisekreteraren Jakobsson står först i kön för eventuella ministerposter om det blir maktskifte, men den saken kan jag ju förstås inte bedöma. Men om jag vore statsministerkandidat så skulle han inte stå på min lista i alla fall.

Och så vill jag bara påpeka att såvitt jag vet har minst två av de andra borgerliga partiledarna krävt att (fp) ska gå till botten med det här. Till sist, så vet jag inget om "fp-intrånget" från 1999, men det man måste fråga sig är ju om de var sanktionerade eller ej från partiledningen, oavsett om det skett nu, eller tidigare. Annars kanske det inte är fp:s fel, på samma sätt som det hävdas att man inte kan skylla förtalsmejlen på (s) eftersom de skickades av en enskild tjänsteman?

Jag vill inte ta ansvar för vad alla andra centerpartister gör, jag kan bara ta ansvar för vad jag själv gör. Och jag har också gjort misstag i mitt liv... Och nej, jag påstår inte att "intrången" är att betrakta som misstag, däremot så kanske man kan betrakta Leijonborgs agerande som misstag. Men jag vet inte, för jag känner inte till alla fakta.

Tiden lär utvisa vad det här får för effekt. Men klart är att det är partiföreträdare från fler än ett parti som står, eller har stått under polisutredning eller åtal under den här valrörelsen... Trist, tycker jag.