Saturday, January 08, 2011

New Mexico-road trip: Det började ju bra...

Joråmensåatt, jag har varit ute och rest lite. Kanske borde jag redan innan jag lämnade Göteborg anat att detta inte skulle avlöpa planenligt. Det hela började nämligen med att flygbussen inte bara var försenad från start, vi fick också en liten sightseeingtur genom Mölnlycke på grund av en trafikolycka på RV40.

Men till Frankfurt kom jag, nästan i tid (och det kan ha varit det enda planet som gick i tid från Landvetter den veckan). Väl ute ur planet fanns ingen tid att förlora (det tog dryga 45 minuter för mig att ta mig från gate till gate, och då sprang jag en stor del av vägen), men med hjälp av många "Entschuldigen Sie" och det s.k. långa benet före var jag faktiskt före samtliga stand by-passagerare in på flyget till Detroit. So far so good.

Snöstormen på den amerikanska östkusten påverkade inte oss, annat än med lite turbulens, och vi landade fyra minuter före tidtabell i Detroit. Dock fick vi vänta en bra stund på att flygplansdörrarna skulle öppnas, för tydligen hade den för tidiga landningen undgått customs and border protection, som därför inte hunnit göra klart förkontrollen av inlämnade passageraruppgifter. Därefter hände tydligen något som "aldrig hänt förr" om man ska tro "min" CPB-agent; datasystemet kastade ut dem med jämna mellanrum, vilket innebar att när de väl bestämt sig för att släppa in en så skulle passcanning, fotografering och fingeravtryck gå i en rasande fart. För undertecknads del fungerade det redan på andra försöket. Jag var framme i Detroit, och vi var redo för vårt sydvästliga roadtrip.

ToBeContinued...

No comments: