Monday, December 06, 2010

Måndagspepp II

Det är måndag, och det betyder måndagsmöte, vilket betyder måndagspeppbehov. Och eftersom det är advent så blir det pepp av två olika slag. Dagens lunchdiskussion behandlade ämnet mat, och särskilt 70-talsmat, och i sammanhanget tipsades om denna helt fantastiska sida:Den bruna maten. Där besvaras frågor som "Går det verkligen att ha frukt till kyckling?" och så testar man 70-talets rekommenderade viner (blogginlägg gjort i augusti), där man bland annat får veta att den rådande normen var sådan att ”Om man köper flaskimporterat vin betalar man överpriser för att få en originalflaska med vackrare etikett”...

I övrigt kan jag meddela att mitt hem är mer julpyntat än det någonsin förr varit någonstans där jag har bott* (sen jag flyttade ut ur föräldrarnas hus). Det finns tomtar, flera stycken dessutom, adventsljusstakar**, andra ljus, och lussekatter, knäck och kola, och - och det är väl detta som kommer att chocka er fullständigt - en spotifylista med jullåtar***. Diagnos på detta, någon?


*Och där skiljde man på den tiden på julpynt och adventspynt, så vid den här tiden på året var det aldrig julpyntat. Adventspyntat däremot.
**Fast ingen elektrisk eftersom jag ju fortfarande trodde att jag äger en sådan fast jag ju upptäckte redan förra året att jag inte gör det...
***Dock, det gjordes mycket bra swingjulmusik förr. Dagens bonuspepp: Ella Fitzgerald!

No comments: