Friday, June 18, 2010

Man cyklar för lite...

...eller inte. I alla fall inte igår då jag fick ihop dryga 2.5 mil totalt. Genom att cykla hemifrån och till jobbet, och sen från jobbet och till låååångt upp på Hisingen (Lillhagen för att vara exakt). Och därifrån och hem igen. Av denna utflykt lär man sig följande:

1. När västra sidans gc-väg på Götaälvbron är avstängd, och den andra sidan är full med besökare till Metaltown så ägnar man nästan en tredjedel av den totala cykeltiden med att ta sig över bron.

2. Det går alltid fortare att cykla än att åka med Västtrafik*. De bussåkande kollegorna som lämnade jobbet samtidigt som jag behövde nästan en timme för att komma fram, medan jag klarade det på 36 minuter. (Och de inkluderande en långsam bropassage och lite lätt förvirring beträffande att få verkligheten att stämma överens med de kartbilder som jag trodde mig ha memorerat.)

3. Bara för att folk är födda och uppväxta i Göteborg och hittar till Marieholmsbron (som på många sätt är en mycket bättre bro än götaälvbron) och tror att de hittar i resten av stan också så betyder det inte att de har någon som helst aning om hur man bäst tar sig från nämnda bro och till Olskroken... Det tål dock att nämnas att tre eller så km hade kunnat undvikas om jag litat på mitt eget lokalsinne och intuition, istället för de förmenta cykelvägsexperterna.

*Jag är inte säker på att det är riktigt sant. Vid dåligt väglag kombinerat med en bra dag för spårvagnstrafiken kan det bli dött löpp mellan cykeln och västtrafik om man räknar sträckan dörr-dörr.

6 comments:

[cmh] said...

Byggandet av Partihallslänken krånglar ju till cykelfärden mellan Marieholmsbron och Olskroken men tre extra kilometer skall det inte behöva bli...

Maria Abrahamsson said...

Så, vilken är bästa vägen mellan Marieholmsbron och Olskroken?? J

ag är fullt på det klara med att jag inte cyklade bästa vägen...

[cmh] said...

Typ så här http://goteborg.trafiken.nu/cykelplan3/default.aspx?from=321191.528999912%206402408.51999269&to=321158.782443012%206400892.15700768&via=&bikertype=normalBiker&routetype=routeFastest

Man kan nog köra via partihallarna och krångla sig över E20 vid Skansen Lejonet men det känns som om det skulle ta längre tid.

Maria Abrahamsson said...

Det ser onekligen ut som om att det skulle vara en bättre väg att åka ja...Tack för hjälpen!

[cmh] said...

Det är ju inte utan att man undrar vilken väg du egentligen tog.

Maria Abrahamsson said...

Alltså... Från Marieholmsbron så ville jag åka mot Gamlestaden, men min kollega hävdade envist och bestämt att detta skulle vara en onödig omväg, "eftersom det måste finnas en väg tvärsöver någonstans". Drygt halvvägs in till stan konstaterade nämnda kollega att jag kanske hade haft rätt och han fel. Så då cyklade jag tillbaka mot Gamlestaden (och den lilla utflykten står för ca 2 av de extra kilometrarna), och sen valde jag helt enkelt inte närmaste vägen (längs med E20) utan virrade in mig på Stockhlmsgatan istället, och då kommer man ju också rätt men lite längre är det allt. Men såååå väldigt vilse var jag inte, faktiskt. Det var bara inte närmaste vägen.