Wednesday, December 09, 2009

Vi har bestämt hört det förut

Så var det dags igen. Att konstatera att svenska skolelever inte alls står sig särskilt bra i internationella jämförelser när det gäller naturvetenskap. Idag kom rapporten TIMSS Advanced 2008 som har studerat svenska gymnasisters kunskaper i "avancerad matematik och fysik". Resultaten är, inte helt oväntat nedslående.

Svenska elever presterar på en låg nivå i matematik, bara Filippinerna har ännu lägre resultat.
Det ser något bättre ut i fysik, där svenska elever landar på en genomsnittlig nivå. Det är dessutom intressant att notera att resultaten har försämrats kraftigt sedan 1995 när en motsvarande, jämförbar undersökning gjordes.

Rapportförfattarna skriver: "... andelen elever som inte anses nå upp till medelgod
kunskapsnivå enligt kriterierna i TIMSS Advanced nästan har fördubblats."

Onekligen ett resultat som bör stämma till eftertanke för alla de som hävdar att den svenska skolan är/bör vara i världsklass. Framför allt kanske man bör fundera på varför det har blivit så mycket sämre på den här tiden. Och hur det kommer sig att betygen inte verkar sjunka i takt med kunskaperna...

Vad man bör göra åt problemet kan och bör man förstås diskutera. Politiker och lärare, och, anser jag personligen, framför allt naturvetare och matematiker. För om den här utvecklingen fortsätter på lång sikt kommer Sveriges konkurrenskraft att sjunka dramatiskt. Matematik handlar nämligen inte så mycket om att räkna mattetal som att kunna utföra avancerad logisk problemlösning. Sådant kan en kunskapsnation knappast klara sig utan.

Rapporten kan man ladda hem härifrån. Och den som kan förklara för mig varför man valt den framsidesbild man valt kan få ett fint pris. Om man är snäll kan det kanske tolkas som om att man vill understryka vikten av att äta frukost, men "frukost" är ett ord som jag inte kan minnas nämns i rapporten...

6 comments:

chall said...

...men det förstår du väl, hon är ju snygg och mat behöver man ju. Den manliga karaktären är u på jobbet...

duh...

(jag är så trött så trött så trött...)

Jag har en liten tanke om resultaten men jag kan inte formulera mig på ett PK sätt men jag har det från säkra källor. Det handlar lite om läsförståelse och möjlighet att ta till sig metodik...

Maria Abrahamsson said...

Nu blev jag nyfiken på vad du hört från dina källor... För det blir ju genast mer intressant att diskutera saken om man kan förstå vad som orsakar problemet, inte bara konstatera att det finns.

chall said...

Maria: Jag kan skriva ett mejl.... (wow, ett mejl - det är väl sisådär ett par 7 månader försenat ;) )

Rent allmänt kan jag säga att det är intressant att se hur alla olika länder samlar sin statistik. Alla länder tar inte med ALLA skolor tex, där får man bort de svagaste eleverna (om man tänker sig att dom tar bort en del hantverkslinjer) medan vi i Sverige tar med alla som går IP eller vad det heter... när man jämför gymnasieskolan.

Som vanligt är statistik intressant men bakgrunden mer intressant...

Maria Abrahamsson said...

Chall: Mail är välkomna, "sent" eller inte. Och jo, jag håller med om att metod och urval förstås kan påverka utfallet... Nåja, jag väntar med spänning på mailet :-)

Anonymous said...

Hej
jag tror att du Maria fokuserar på fel sak här. Det är inte maten som är viktig utan kylskåpet. Kylskåpet är konstruerat utifrån fysikens lagar om tryck och temperatur... rapporten var ju om fysik så... en glasklar koppling :)
Adventshälsningar från Uppsala.
/Anki

Maria Abrahamsson said...

Jahaja, du sitter och tänker på Joule-Thompson-effekt och såna grejer :-)