Monday, December 14, 2009

Framgång...

Framgång mäts denna vecka i följande enheter:

#antal uppackade och undanstoppade flyttkartonger. (Ja, jag har äntligen fått hit alla saker som stått i Uppsala de senaste åren...) Dessvärre äger jag många fler böcker än vad som får plats i de hyllor som för närvarande finns i min lägenhet och därför kommer det nog inte att bli några rekord satta i detta avseende under innevarande vecka. I alla fall inte av just den här bloggaren.

#antal korrekt installerade belysningsanordningar i ovan nämnda lägenhet. Problemen är tre; Det första är att jag är lagom rädd för elektronik och följaktligen inte alls gillar när jag behöver koppla ihop olikfärgade kablar som hänger och dinglar ner från kontakter i taket. Det andra är att det är oklart om de strömbrytare man antar går till taklampsuttagen verkligen är inkopplade. Det tredje problemet (avdelningen i-landsproblem) är att jag är för kort för takhöjden i min lägenhet och därför inte ens kan koppla in de taklampor som har en alldeles vanlig kontakt...* Ingen rekordpotential här heller är jag rädd.

#antal mW ut från TOPAS:en**. Nuvarande status: Från 14 till 60 mW på mindre än tre timmar, och en stabil intensitet. Detta är dock nytt rekord för undertecknad! Wohoo! (Jag ber er observera att det inte finns något som helst element av ironi i detta wohoo!) Dagens understatement rör för övrigt samma lilla box: "den är lite känslig för ingångslinjeringen"***


* Jo, jag vet att lösningen på detta problem är införskaffandet av en stege, men det ingår nu inte alls i mina planer att göra dylika inköp innan jul. Jag vet dessutom inte hur jag skulle hinna med det.

** En TOPAS kan enklast beskrivas som en våglängdsväljare till femtosekundslasersystemet

*** Det betyder, på ren svenska: Om du flyktigt tänker att du kanske borde justera ingångsspegeln medan du dricker kaffe i fikarummet långt bort laserlabbet så kommer intensiteten att ha ändrats när du kommer tillbaka, och i 999 fall av 1000 till en lägre intensitet än innan du tänkte på eventuell justering...

2 comments:

[cmh] said...

I brist på stege kan man hoppa?

Maria Abrahamsson said...

Det torde vara en helt rimlig slutsats att man _kan_ hoppa.
Tveksamt dock om ett sådant hopp (om än säkert alldeles osedvanligt graciöst) skulle lösa själva problemet. (Jag anar att gravitationen kan sätta käppar i hjulet.) Men jag hyser starka misstankar om det skulle nog vara ganska underhållande att se det hända...(Något får mig också att tro att jag kanske skulle ha ett mindre antal lampor om jag försökte.)