Thursday, September 27, 2007

Ständigt denna fotboll...

Alltså, fotboll har aldrig varit ett av mina stora intressen. Somliga skulle säkert säga att detta bara beror på att jag var så urkass på det de gånger jag tvingades spela i skolan, men själv menar jag forstås att det beror på att jag har mycket mer sofistikerade intressen än så (yepp, fotografering, lindy hop, politik och whisky räknas alla som mer sofistikerade) och ändå verkar det som om det där med fotboll förföljer mig denna dag...

Det började redan i morse, jag kollade in Gittos matblogg, dar hon skriver om, ja just det, en kommande fotbollsmatch...Inte vad jag hade väntat mig.

Sen kom jag till jobbet där stämningen var lite deprimerad efter att USA tydligen förlorat mot Brasilien i damernas VM (eller någon liknande turnering). Tyckte inte att jag hade någon särskild anledning att engagera mig i detta samtal (mängden intelligenta kommentarer jag skulle kunna komma med får betraktas som begränsad, såvida inte 'I don't know", "eh" och några liknande räknas som begåvade), men det tyckte tydligen mina kollegor, eftersom Marta tydligen låg bakom den brasilianska segern. Riktigt hur det skulle motivera att jag skulle ha kloka kommentarer att komma med vet jag inte, men det tyckte de i alla fall. (Jag antar att det kan ha att göra med att hon spelar i Sverige, kolla, jag visste en sak om fotboll...!)

Och nu, på eftermiddagen nar jag försöker få mig lite smålandska nyheter till livs via Barometern-OTs hemsida så toppas den (inte bara toppas förresten, det tog upp typ hela sidan) med att Kalmar FF* tydligen vunnit over IFK Göteborg i någon viktig fotbollsmatch. Så jag vänder mig till DN.se istallet, och gissa vad som toppar där...?

Man får anta att detta är det ultimata tecknet på att det är dags att sluta surfa, och istället ta reda på om jag har lyckats samla ihop några elektroner i min titandioxidfilm.

*Ju langre hemifrån man är desto mer lokalpatriot blir man ju sägs det ju; lite kan jag säkert glädja mig åt att Kalmar vann den där matchen. Men jag hade föredragit några andra lokala nyheter också...

2 comments:

[cmh] said...

Jepp, fotboll suger. Jag har varit sur sedan lunch p.g.a. av resultatet i en viss fotbollsmatch.

Anonymous said...

"Man får anta att detta är det ultimata tecknet på att det är dags att sluta surfa"

Nej Maria, det är det ultimata tecknet på att din uppfattning om detta ädla spel är helt felaktig och att det är hög tid att du skaffar dig den bildning på området som tillstår en i övrigt så klok och bildad kvinna.

/Kultur och Fritidsnämnden i Upplands Väsby