Sunday, September 23, 2007

Djupdykning i amerikansk byråkrati - Uppdaterad

Jodå, jag lever fortfarande. Och jag har börjat labba så smått. Det är bra. Och jag mår bra, och jag har massor med spaningar som jag vill dela med mig av till bloggläsarna, men just nu sitter jag fast i en rätt irriterande administrativ loop som tar mycket kraft.

Det är nämligen så att eftersom jag har mina alldeles egna stipendiepengar med mig hit (vilket ur forskningssynpunkt är väldigt bra), så är jag ju inte anställd, och eftersom jag inte är anställd så kan jag inte ansöka om "social security number", SSN (det är dock fullt möjligt att ansöka om ett sk ITIN, som måste ha om man ska betala skatt här i landet, trots att jag inte ska göra det (det är i alla fall vad expertisen säger för stunden, men de har ändrat sig vid ett par tillfällen, redan...)). Och eftersom jag inte har, och inte kommer att ha något SSN, så blir livet komplicerat eftersom en massa företag i bästa fall vill ha MYCKET betalt i förväg och i sämsta fall inte låter en köpa produkten ifråga. Det gäller tex saker som telefon- och internetabonnemang och bankkonton (mycket förundrande, eftersom det inte borde spela någon roll så länge man inte vill ha kredit...skulle man kunna tänka sig att tycka).

Men i alla fall, om jag lyckas få Baltimore gas & electric company att gå med på att leverera el och gas till min lägenhet trots att jag inte har ett SSN, så är det meningen att jag snart ska flytta. Och sen hoppas jag kunna lösa problemet med internet hemma, så ska det kunna bli lite högre aktivitet här, jag lovar. Tills dess får ni nöja er med att veta att det kommer att komma godbitar som "Hur man står ut med att bo med sin chef och hans familj", "Varför man bör undvika bossens svärföräldrar" etc. Stay tuned!

[Uppdatering: Man får beställa el och gas utan SSN. Men man måste betala en security deposit... Ibland är man glad att vetenskapsrådet inte betalar ut pengarna månadsvis utan i större klumpsummor.]

3 comments:

[cmh] said...

Usch, jag fick just en bild i mitt huvud om hur det skulle vara om jag bodde hos min chef. Bort, bort, bort.

Maria Abrahamsson said...

Konstigt nog är du inte den första som reagerat så... Och jag får erkänna att jag verkligen hoppas att flytten går i lås som tänkt, för det börjar bli liiite påfrestande nu.

Mats Fröberg said...

Gas och el är bra att ha. Gas- och elräkningar är också bra att ha! Dom har nämligen inte lurat ut det här med folkbokföring riktigt här i USA, så en gasräkning är något man kan behöva för att bevisa att man bor i countyt eller delstaten!