Friday, February 02, 2007

Lite friare studenter

Det verkar som om utbildningsminister Leijonborg förstått något viktigt - nämligen att studenter också bör få vara fria människor som själva ska få välja vilka föreningar de vill vara med i, och inte tvingas till medlemskap i sin studentkår. DN rapporterar om detta här. Applåder!

Jag har aldrig begripit varför föreningsfrihet ska gälla alla människor i Sverige utom studenter, som ska tvingas vara med i Studentkåren för att få skriva sina tentor. Och argumentet att ingen skulle vara med i Studentkåren om det inte vore obligatoriskt håller inte. Om kårerna sköter sig kommer de att få medlemmar, om inte, ja då blir det inga medlemmar - ganska enkelt, och precis så om andra organisationer fungerar. Heja Leijonborg! Och jag hoppas verkligen att folkpartistiska och moderata element som röstade emot ett avskaffande av kårobligatoriet senast det var omröstning i riksdagen inte gör om det misstaget.

Ett litet, men principiellt viktigt steg, mot lite friare människor!

1 comment:

Alice said...

Jag kan bara hålla med. I mitt hemland genomfördes likadan reform just när jag satt med i kårstyrelsen där. Och det var nyttigt! Vi fick omvärdera vårt arbete och var tvungna att förklara exakt vad kåren sysslade med. Detta effektiviserade arbetet, ökade ansvarskänslan och bidrog med kunskap hos studenter om kårverksamheten. Summa summarum, väldigt positivt.

Jag har muttrat om föreningsfriheten väldigt länge och blir riktigt glad att studenter få avgöra om de vill vara med eller inte :-)


Förresten, tack för länken till min blogg ;-)