Thursday, December 28, 2006

Vuxenpoäng och ovanliga(?) ord

Jag har samlat massor med vuxenpoäng på senare tid. Tex varit på banken och fått ekonomisk rådgivning, och startat pensionssparande, redan nu börjat planera för deklarationen 2008 (alltså den som avser inkomståret 2007) etc etc etc. Det känns...

...ovant.

En annan spaning rör ovanliga ord och uttryck - just nu är jag nyfiken på hur lokalt ordet krabba är. Och då menar jag inte skaldjuret med klor som rätt tillagat kan vara väldigt gott, om än något komplicerat, att äta, utan det som kan användas i sammanhanget "krabba inte med det där" eller "gör så här så slipper du krabb". Och nu är jag förstås nyfiken på hur utbrett det här ordet är - jag har nog bara hört det användas av smålänningar och kanske någon bleking. Så, kära läsare, vet ni vad det betyder och var i landet används det?

2 comments:

Anna Johansson said...

Jag har nog bara hört ordet krabba användas i södra småland av mina släktingar boendes mellan Växjö och Alvesta. Där används även formen krabbigt. I norra småland har jag inte hört det.

Maria Abrahamsson said...

Jodå, formen "krabbigt" används i nybrotrakten också. Jag väntar med spänning på om fler har hört ordet.