Tuesday, August 22, 2006

Disputationsdatumtrassel, uppdatering

Om förra posten om mitt disputationsdatum inte var så informativ så kommer det lite mera här...

Alla ni som noterat 17:e november som mitt disputationsdatum kan kan stryka det ur era almanackor - då kommer det inte att bli, det är helt säkert. Man får nämligen inte disputera den dagen. Det fattade rektor beslut om 3:e juli. Den minnesgoda läsaren kommer kanske ihåg att jag bokade datum redan i juni, men det är inget som man tar någon hänsyn till. Det var alltså synnerligen svårt för någon att veta att man inte fick disputera då. Och ja, man kan ha synpunkter på framförhållningen här. Särskilt som man rekommenderas att bestämma disputationsdatum ett halvår i förväg... Här känns det som om någon inte riktigt har tänkt färdigt. Låt mig säga så här - det är inte jag som ligger bakom organisationen här i alla fall.

Nästa punkt på min gnällagenda är att ingen från universitetsledningen eller fakulteten har meddelat mig att man inte får disputera då - jag fick veta det av en slump, eftersom en annan person som också tänkt disputera samma dag hade fått brev om att han inte fick göra det... Dessutom behövde faktultetskansliet mer än tre dagar på sig att åstadkomma ett svar till mig - det tycker jag också är lite långsamt marscherat om jag ska vara ärlig. Universitetet är trots allt en myndighet...

Så, ja någon kanske tycker att det väsentliga här inte är mitt gnäll på universitetsadministrationen, utan undrar när disputationen blir av istället. Ja, svaret är att det vet man inte så noga. Kanske blir det 1:a december, kanske blir det 16:e november, eller så kanske det blir någon annan dag. Det är för tillfället ingen som vet hur det blir med den saken. Men jag lovar att jag meddelar så snart ett nytt datum är bestämt.

1 comment:

Anna Johansson said...

Jag tycker du har rätt att gnälla. Tyvärr blir jag inte så förvånad över att sådant här kan hända. Det skulle säkert kunnat hända i Lund också. Jag är inte så imponerad av universitetens administration.