Monday, February 21, 2011

Kemist=bristyrke?

Gårdagens GP, Jobb & studier-delen, menade sig ha hittat en "stor efterfrågan på kemister". Påståendet visade sig vara ungefär lika väl underbyggt som alla andra i samma riktning jag sett sedan jag gick på gymnasiet (vilket lär ha inträffat någon gång under yngre bronsåldern), det vill säga, egentligen inte alls. I texten kan man läsa följande: "Det råder brist på högutbildade kemister i Sverige samtidigt som antalet kemikalier i samhället blir fler, enligt kemiindustrin. ... Utsikterna till jobb är goda om man är högutbildad kemist och det är gott om studieplatser på universitetet."

Det där låter lite som undersökningarna som konstaterar att disputerade naturvetare i stor utsträckning har jobb några år efter examen. Att högutbildade kemister, och disputerade naturvetare, såsmåningom skaffar sig jobb betyder, tyvärr, inte att efterfrågan på deras kompetens är stor. (Eller att de arbetar med det som de utbildade sig till.*) Även om den borde vara det. För jag håller helt med om att naturvetarnas kompetens borde vara mer efterfrågad än den är, men jag får erkänna att jag (och de flesta naturvetare jag känner) aldrig upplevt att det skulle ha varit något enormt sug efter oss på arbetsmarknaden, varken i goda eller dåliga tider.

Slutsats? Att det är lite lågt ställda mål att vara nöjd med att folk som utbildat sig en 20 år eller så alls har ett jobb, och att det där med kemist som bristyrke snarare är önsketänkande än fakta.

*Detta måste ju inte alls vara dåligt, om människor har valt det, och gillar det. Och på sikt kan det kanske tom vara bra, eftersom fler naturvetare på fler positioner på alla delar av arbetsmarknaden kan öka förståelsen för vad vi kan och är bra på.

7 comments:

Magnus Persson said...

Intressant. Särskilt som Metro idag skrev att det är brist på ingenjörer. Med undantag för just kemister. Fan tro't!

Maria Abrahamsson said...

Som sagt, man undrar om det inte är ett ganska stort mått av önsketänkande i de här rapporterna...

[cmh] said...

Förra året hävdades det (någonstans) att det skulle bli brist på fysiker.
Jag är skeptisk...

Maria Abrahamsson said...

[cmh]: Jag förstår din skepsis, och är rädd att den är välmotiverad...

Matte said...

Brist på kemister och kemiingenjörer? Fan trot'. När jag senast sökte ett kemistjobb i Sverige var vi 300 sökande varav ett tiotal var disputerade, saken var den att det var en kandidatutbildad de villa ha, vet inte vem som fick jobbet till slut.

Just nu får man kämpa med näbbar och klor för att göra något kemirelaterat på jobbet annars är det mest säkerhetsanalyser, *suck!*

Maria Abrahamsson said...

Matte: Jo, jag känner igen det där med ett löjligt antal sökanden/jobb... Det blir extra fascinerande av att jag vet att det häromåret kom en rapport (ev den som [cmh] refererade till om fysikerbristen) som hävdade att det var balans på kemisternas arbetsmarknad...

chall said...

oh, ni kemister kan vara som vi mikrobiologer... ^^ Jag vet inte men överlag känns det som om det finns många disputerade fysiker/kemister/vitbiologer men inte lika många arbeten.

Jag har hört samma argument som Matte; "vi letar efter en kanditat/kanske magister" men dom får en hoper disputerade som söker. Varför? För att det inte finns så mycket annat att söka?!

Jag undrar om det egentligen inte är så att "det är bäst att satsa på en bred men inte djup utbildning" - som framtidsyrke. Det känns mer och mer som att djupkunskaperna blir nedprioriterade (kanske är lite för bitter nu?!)