Tuesday, October 27, 2009

På den 13:e dagen...

..om inte återuppstånden så i alla fall nere på en näsdukskonsumtion som inte dagligen bidrar till att höja BNI signifikant. Jag har dessutom fått tillbaka rösten, vilket också måste betraktas som en fördel. Särskilt som jag förväntas hålla ett 45-minutersföredrag i Lund på torsdag. I bästa fall kommer också någon slags energi tillbaka i och med att den här förkylningen/influensan/vad det nu är ger med sig. Och vem vet, kanske blir det tom mer frekvent bloggande vad det lider. Särskilt som jag på sistone har funnit ett och annat i nyhetsflödet som fått mig att överväga ett politiskt engagemang igen... Det är tyvärr uppenbart att världen inte är riktigt som den borde vara.

Det var det här med matematiken igen.

Uppsala Universitet reagerar, men sannolikt lite senare än vad som hade varit önskvärt.

3 comments:

chall said...

tack för matematikinpasset. Onekligen intressant när man ser det så tydligt. Synd bara att det är så svårt att få in i praktiken bland folk... fick ont i magen häromdagen när jag diskuterade "kredit och lånprocent" med en amerikansk vän som just köpte en ny bil och förhandlat ned avbetalningen (men inte räntan)..... det var svårförklarligt för mig varför det var en så bra deal.

Undra vem det kan vara på UU. Känns som en skuggdoktorand "som inte finns längre" som dom sagt senaste 10 åren... ^^

Maria Abrahamsson said...

Jo, eller som vänner till mig som just köpt hus och var jättenöjda med att deras kontantinsats bara vara $5000 och att lånet var amorteringsfritt. De hade inte ens räknat på vad en höjd ränta skulle innebära...

Beträffande UU så måste jag säga att jag, tyvärr, inte är förvånad över att sådant förekommer. Cynisk som jag är så misstänker jag att det fortfarande existerar skuggdoktorander i signifikanta mängder där.

chall said...

Amorteringsfritt måste väl betyda gratis va?!?! duh.

som sagt, jag förstår fortfarande inte varför det är så himla poppis att låna slantar utan kolla på vad det egentligen kostar. Jaja, jag är väl gammalmodig?!

UNT hade mer info om doktoranden. Mest magstarkt var rubriken "handledaren; känner mig lurad". ursäkta? jo, jag tror att det finns ett antal "sdtudenter" som fortfarande är på bmc i källaren eller så.... tyvärr.