Wednesday, October 14, 2009

Det där med flygplatssäkerhet

LAX, Los Angeles, inrikes:
Säkerhetskontrollen startar med 7 minuters granskning av mitt pass, inkluderande frågor om mina stämplar från Kroatien, mina USA-visa, mitt förnamn och min hårfärg, samt undersökning av varje sida med UV-lampa. Därefter sedvanlig amerikansk säkerhetskontroll med röntgen av allt bagage, skor etc, samt metalldetektor och en liten extrainsatt frågestund om innehållet i handbagaget. Det var ingen kö och hela proceduren tog ca 20 minuter.

EWR, Newark, utrikes: Passet skannas vid bagagelämning, flygbolagspersonalen kollar fotot mot mitt faktiska utseende, säkerhetskontrollanten öppnar det, och jämföra namnet med mitt boardingpass. Röntgen av handbagage och skor. Det var lång kö. Det tog 15 minuter totalt.

GOT, Landvetter, inrikes: Jag checkar in (över disk dessutom) utan att behöva visa legitimation, jag passerar säkerhetskontrollen med skorna på och utan att bli tillfrågad om någon legitimation och går slutligen ombord på planet genom att själv scanna mitt boardingpass.

Inte för att jag föredrar LAX-versionen av säkerhetskontroll på flygplatser, men om man nu ska ha den så kanske en identitetskontroll kunde vara lämplig? Eller?

1 comment:

Anonymous said...

kolla in min blogg!

kvarterskrogen.blogg.se