Saturday, May 16, 2009

Noteringar från veckan

1. Det finns en viss sorts människor som känner att de alltid behöver kommentera allt som sägs. Alldeles oavsett hurvida de har något intelligent eller intressant att säga om saken. Tyvärr verkar den folkgruppen vara något överrepresenterad på min fotokurs. Som tur är har vi också en otroligt pensionerad fysikprofessor som protesterar när de först nämnda människorna hittar på hittills oupptäckta fenomen inom optiken.

2. Jag hade glömt bort hur vansinnigt ont det gör att vakna av att man har kramp i en vad. Men nu är jag vederbörligen påmind. Tyvärr.

3. Jag hade också, tydligen, fullständigt glömt bort hur det kan kännas att vara förstaårsdoktorand och upptäcka en artikel som får en att tro att allt man gjort hittills är meningslöst. (Närmare granskning visade dock att det hela, om än irriterande, inte är värre än ett kliande myggbett.)

4. Folk är uppenbarligen inte kloka. Inte för att det var någon nyhet, men det här är värre än det mesta. Att låta bli att söka läkarvård för sitt svårt sjuka barn med motiveringen att man tror på gud, att nämnda gud hör bön och att det enda man följaktligen behöver göra är att be. Barnet avled. Föräldrarna står nu anklagade för mord. Nyhetsrapporteringen förtäljer inget om några sprickor i den religiösa övertygelsen.

3 comments:

[cmh] said...

Som förstaårsdoktorand har man väl ändå inte gjort något meningsfullt? Det brukar väl vara först sista året man begriper vad man faktiskt håller på med (och då är det försent). Å andra sidan sidan har man inte kommit till den insikten när man är förstaårsdoktorand och då kan förstås ångesten tränga sig på.

Maria Abrahamsson said...

Nja, här vill jag nog påstå att doktoranden i fråga har åstadkommit en del meningsfulla data faktiskt. (Fast det är ju förstås möjligt att det beror på den synnerligen excellenta handledningen som labbets postdoc bistår med... Eller kanske mer troligt, att det amerikanska systemet med undergraduate research gör att vissa individer kan slippa undan att göra de värsta rookiemisstagen som förstaårsdoktorander). För övrigt är jag inte helt säker på att jag vet vad jag håller på med än idag...

Magnus Persson said...

Precis, om man visste vad man egentligen höll på med är det ytterst tveksamt att det skulle kvalificera sig som forskning... :-)