Wednesday, December 17, 2008

Julstämning? Nja...

Julstämning? Nja... Ute öser regnet ner (fast det haglar inte längre och det är en bra sak), lägenheten är inte precis julstädad och att det var 20 grader varmt häromdagen hjälper inte heller. Men imorgon blir det nog ändring på den saken, för då är det dags för den årliga julfesten i Meyerlab. Förra året var temat kinesiskt, men i år blir det svenskt dito. (För övrigt något som A. bestämde redan i november förra året... Sa jag att hon gärna planerar i förväg? Långt i förväg?) Jag avsmakar glöggen medan detta skrivs, för övrigt.

På menyn står, förutom glögg och pepparkakor bland annat
- julskinka (att den serveras kall tycker de är mycket märkligt, för att inte tala om påfundet att griljera den)
- ägghalvor
- sill (här finns en stark misstanke bland både svenskar och amerikaner att endast två personer kommar att uppskatta senapssill, löksill och vitlökssill... )
- Janssons frestelse (de amerikanska kollegorna är mycket övertygade om att detta är den enklaste rätten att fixa, och varje gång jag eller P. säger att det faktiskt är en konst att göra en riktigt bra Janssons frestelse så fnyser de lite föraktfullt och mumlar något om potatis, grädde och hur svårt kan det vara...)
- ost, och knäckebröd
- köttbullar

Och diverse annat. Som ni ser tycks alla grönsaker helt ha försvunnit från menyn. På något sätt antagligen symptomatiskt*. Svenskt julbord the American way liksom.


*Inte för att jag kommer att sakna brysselkålen så där särdeles mycket, men i alla fall...

6 comments:

chall said...

haha, grönisarna bara försvann... jo, jag har varit med om det också. Låt oss just säga att Rödkålen inte var poppis bland mina vänner.

Jansons frestelse däremote - det gick åt som smör i solsken. Jag vet inte om det var för att jag inte har tokmycket anjovis i eller om det var att det gick så bra med öl till :) Vill du knäcka dom kan du ju alltid göra egen senap... mina vänner trodde jag ljög när jag visade senapsfrön och vatten.

Lycka till!!

Maria Abrahamsson said...

Nja, jag satsar mer på glöggen här... Och låter de testa sina färdigheter istället :-)

[cmh] said...

Nu brukar ju inte svenska julbord digna av grönsaker heller direkt. Känns som att det mest är kål i olika former och kulörer.

Maria Abrahamsson said...

[cmh]: Det är förvisso helt sant, men det lilla som brukar finnas (rödbetor tex) har vederbörligen ignorerats. Men å andra sidan är jag inte rätt person att klaga eftersom jag satsade på glögg, pepparkakor och lite annat smått och gott som inte innehöll några grönsaker...

chall said...

fast här nere i Sldern återfinns Mac & Cheese under grönsaksdelen i menyn så jag tror nog att både papparkakor och saffransbullar är grönskarer - för dom är ju inte kött :)

CMH: tjo, visst är det mycket kål... vi brukar ha kålrotslåda till skinkan, och rödkål... och sen lite rödbetor. Det är det där med mitt i vintern och rotsaker ;)

Maria Abrahamsson said...

Chall: Ja det har du ju faktiskt rätt i (även om det nog är ännu vanligare i dina trakter än det är här.) Och glöggkryddorna innehåller ju massor av saker som ursprungligen kommer från växtriket så det borde absolut räknas som grönsaker :-)