Sunday, September 07, 2008

Löjligt?

Tomas Gür skrev i SvD häromdagen, under rubriken "Löjligt är bättre än jobbförstörande" att han föredrar en kreationist som vicepresident framför en protektionist som president i USA. Johan Ingerö och Dick Erixon hängde förstås på utan att reflektera det minsta över vad som egentligen påstods, och de långsiktiga konsekvenserna av detsamma.

Gür hade en mycket märkligt formulerad slutkläm som tydligen gillades. "Palins pappa har varit lärare i naturvetenskap och Obama kan inte ha undgått att lära sig basala ekonomiska sanningar när han läste på Harvard*. Sannolikt talar de mot bättre vetande och deras positioner kan därför antas vara av opportunistisk karaktär."

Eh? Så att Palins pappa var lärare i naturvetenskap är alltså, enligt Gür och hans påhejare, någonslags garant för att hon tror på evoultionsläran? Det finns rätt många uppenbara problem med det påståendet. Som att vi inte vet var Palins pappa stod/står i frågan om evoultion vs kreationism/ID. Som att alldeles oavsett var han står/stod finns det ingenting som säger att hans dotter har samma åsikt som han. (Ni vet, många av de där stenkastande vänsterkidsen har över- eller medelklassföräldrar. För att bara ta ett exempel.) Som att Palin faktiskt sagt "teach both". Och det kan ju verka harmlöst, eller som Gür skriver, lite löjligt, för den som inte är insatt i den amerikanska ID/kreationismdebatten. För den som är det står det dock klart att ett sådant uttalande mycket väl kan betyda att man är redo att med berått mod beträda det sluttande plan som ID/kreationismundervisning innebär.

Erixon och Ingerö jublar. Men det har de ingen anledning till. Det är, enligt deras sätt att se, löjligt men inte problematiskt, att undervisa om något som inte har någon som helst grund i etablerad vetenskap. Att detta leder till att det blir svårt för de elever som utsätts för det att komma in på toppuniversiteten, och att det i längden riskerar att sänka kvaliteten på hela naturvetenskapsundervisningen bekymrar inte herrarna det minsta. Det är nu inte så konstigt eftersom särskilt Erixon, men även Ingerö ibland, uppvisar en extrem okunskap blandad med lite förakt om och för naturvetenskapen. Erixon har tex fortfarande inte greppat skillnaden mellan växthuseffekten som fysikaliskt fenomen och den antropogena växthuseffekten, och han har mer än en gång bevisat att han inte begriper skillnaden mellan väder och klimat, vilket inte på något sätt hindrar honom från att recensera forskningsresultat som om han vore någon slags auktoritet på området.

Men det borde bekymra dem. Därför att den där frihandeln som de (och jag också för den delen) så gärna vill ha bygger liksom på att det finns något att exportera, och det bygger i sin tur på ett samhälle och en ekonomi där det produceras inte bara saker men också ideer. För det är de där ideerna som ska leda till utvecklingen, som gör att USA kan behålla sin plats i världsekonomin. (OK. Jag ska medge att jag i detta resonemang gör förutsättningen att de tre frihandelsivrarna önskar att USA ska behålla sin plats i världsekonomin och inte bara exportera majs, vete och andra jordbruksprodukter för då behövs förstås inte lika mycket utvecklingsarbete.) Och om man devalverar kvaliteten på naturvetenskapsutbildningen kommer man förr eller senare att bli omsprungen av de länder som satsar på den.

Jag kan inte heller låta bli att undra om Gür, Erixon och Ingerö skulle tycka att det var "löjligt" om någon föreslog att vi skulle lära ut i skolorna att Margret Thatcher var diktator? Det är visserligen ett påstående som helt saknar grund, men det finns likväl människor som hävdar det, så, varför inte inte lära ut båda sidorna? De har väl inget emot en öppen diskussion heller?

Eller för den delen, varför inte inkorporera historierevisionisternas syn på förintelsen i historieundervisningen? Den har visserligen ingen vetenskaplig grund att stå på, men det finns likväl både forskare och författare som argumenterar för den, så varför inte? De har väl inget emot en diskussion och olika synsätt? Även om det är lite löjligt så kan vi väl låta dem hållas? Det vore onekligen intressant att se herrarna lägga ut texten om detta. (Samt förstås få veta om de betraktar allt som deras föräldrar någon gång sagt som bevisade sanningar från vilka de aldrig avvikit i åsikt.)

Spridandet av vidskepelse, osanningar och ovetenskaplighet i utbildningsystemet är inte "löjligt" utan osedvanligt dumt. Och bör bekämpas med kraft. Och man skulle på något sätt kunna tro att dessa motståndare till "flumskolan" borde gilla kvalitet i utbildningen världen över, och i alla ämnen. Men att lobba för republikanerna är tydligen viktigare än så. Tja, Erixon, Ingerö och Gür får förstås tycka vad de vill. Men så länge de förfäktar påståendet att ID/kreationismundervisning är löjligt men inte problematiskt får de nog finna sig i att deras trovärdighet i utbildninsgfrågor måste betraktas som icke-existerande.

*Vad Obama lärt sig eller inte på Harvard vet jag inte mycket om. Det jag däremot vet är att det finns en särskild sorts studenter, som jag har undervisat på Uppsala universitet, som besitter en helt fantastisk förmåga att ignorera och/eller glömma precis allt de hör under en föreläsning, lektion eller genomgång, så det är nog teoretiskt möjligt att han kan ha missat även de mest grundläggande ekonomiska sanningarna trots sina år på Harvard. Men hur det är med den saken vet jag inte mycket om.

4 comments:

chall said...

Du skriver som jag kommenterade på Ingerös blogg. (Fast du har ett längre, mer genomarbetat inlägg...) Jag vet inte hur det är ok att säga "vi kan diskutera ID och evolutionen" och samtidigt inte se hur konstigt argumentet är. Det är som du säger, samma sak som att ta vilket annat [vetenskapligt förankrat] ämne som helst och säga "jag tror inte på det så jag vill lära ut min naturfundering samtidigt".

Äpplen och kor, inte ens äpplen och päron i mitt tycke.

att det dessutom verkar som om varesig Gur eller Ingerö vet om att det redan nu finns skolor i mellanvästern som lär ut ID på high school och deras elever inte kan komma in på universitet och läsa naturvetenskap är även det lite förvånande. Eller skillnaden att man fortfarande kan hemskola sina barn och lära ut ID men det här handlar ju om att staten ger sitt godkännande att en vetenskaplig "undersökt" sanning - evolution - ska ersättas eller diskuteras med en religiös övertygelse om att jorden skapades på 4000 år...

frihandel i all ära men allvarligt talat?!

Maria Abrahamsson said...

Ja, framför allt så hänger jag upp mig på att de avfärdar det som löjligt. Det vore i alla fall delvis en annan fråga om de erkände problemet som sådant, och ändå kommer fram till att för dem, personligen, väger frihandelsargumentet tyngre än allas lika rätt till en god och vetenskapsbaserad utbildning. På det sätt som de nu hanterar frågan bevisar de ju bara sin egen ignorans inför naturvetenskap på ett sätt som jag tycker är både skrämmande och arrogant på en och samma gång.

chall said...

Maria: Jo det blir ju lite så eftersom dom inte tycker att det är så farligt att "diskutera naturvetenskap och vetenskapsteori (bevis) samtidigt som religion/tyckande".

Att jag sen har lite svårt för att köpa att republikanerna inte är så himla söta med frihandel heller är väl en annan sak det med.... ståltullarna var ju under en republikan tex

Maria Abrahamsson said...

Jo, det har du ju alldeles rätt i. Det dräller av protektionister i det här landet, oavsett om de kallar sig republikaner eller demokrater. Det är vi helt ense om.

Och även om Buchanan-kretsen inte har så stort inflytande över GOP just nu så har de ju haft det en gång, och kan kanske få igen för den delen. Och för oss som lyssnade noga på båda konventen så står det ju klart att det argumenterades rätt så friskt för protektionsm på båda håll. Så vi är iofs ense på den punkten också.