Tuesday, May 15, 2007

Hur man läser ett brev

Fredag kväll, kom hem sent och kände mig lika trött som en halvdöd häst. Tittade på posten. Försökte förstå varför SEB skickar brev till mig - har aldrig varit kund där. Tänkte "Nej, jag vill inte ha någon reklam". Funderade allvarligt på att låta det ligga till lördag morgon och öppna det först då. Men lite nyfiken är man ju, så till sist rev jag upp kuvertet. Kunde, i halvmörkret i köket, konstatera att det inte riktigt såg ut som reklam ändå. Såg att det fanns en riktig namnteckning med riktigt bläck ungefär mitt på sidan. Tänkte: "jag kanske ska läsa det här ändå..."

Och jag läste. Och sen läste jag en gång till. Och en gång till. Sen tände jag lampan, och läste det en gång till. Det stod fortfarande samma sak. Ändå var jag tvungen att läsa ungefär 20 gånger till, för att verkligen övertyga mig. Sen läste jag det i vardagsrummet också. Samma text, fortfarande. (OK, ni kanske inte tycker att det är så otippat att det stod samma sak varje gång, men min hjärna var inte riktigt med i matchen just då.)

Texten i sig var (och är) inte särskilt svår att begripa. Innebörden av texten var dock lite svår att ta till sig. Och det är väl därför som jag fortfarande kollar på pappret med jämna mellanrum. För att förvissa mig om att det står samma sak, fortfarande. Jag kollade alldeles nyss, faktiskt. Och det står där fortfarande. Så, vad står det då? Ingen som är nyfiken väl? :-)

"På uppdrag av styrelsen för rubricerade stiftelse kan vi meddela att styrelsen vid sitt sammanträde 2007-05-08 har behandlat din ansökan och har beviljat dig ett anslag på 250 000 kr. Anslaget rekvireras skriftligen på bifogad blankett."

Jag har alltså fått ett post doc-stipendium! Jag kommer att kunna fortsätta forska i alla fall ett år till! Ja, det är förstås förutsatt att amerikanska ambassaden beviljar mig visum och att en del andra praktiska detaljer går i lås (peppar, peppar osv...), men för tilfället kan jag i alla fall glädja mig åt att det var någon mer än jag som tyckte att jag skulle få fortsätta forska! Ja, förutsatt att det fortfarande står samma sak på det där pappret imorgon vill säga.

(Hmm, är det verkligen ett gott tecken att vara såååå trögfattad som jag verkar vara i det här fallet...?)

8 comments:

Unknown said...

Gratulerar. Varthän bär det?

Maria Abrahamsson said...

Tackar tackar! Om allt går som det är tänkt så bär det av till Baltimore och Gerald J. Meyers forskargrupp på Johns Hopkins University.

Alice said...

Vad roligt! Grattis! vad skönt att det fixar sig så bra även med post-doc.
Vissa brev är helt enkelt mer underbara än andra även om de kommer från SEB. Vissa brev är värda att läsas om och om igen, speciellt om de lovar en fin och önskvärd framtid.

Markus "LAKE" Berglund said...

Fett grattis!

Jag är ungefär lika glad som dig sedan jag fått ett års anställning jag också. :-D

Magnus Persson said...

Grattis! Använd pengarna väl. :)

Anonymous said...

Grattis Maria! Det var välförtjänt efter allt arbete!
Kerstin och Jonny

[cmh] said...

Gratulerar, eller beklagar. Kanske mest gratulerar.

Maria Abrahamsson said...

Tack för alla gratulationer (och beklaganden...). Fortsättning lär följa, med tanke på att visum måste ordnas och att det säkert finns andra administrativa utmaningar som jag inte kunde föreställa mig...