Tuesday, August 31, 2010

Om vikten av kaffe

Kaffe är viktigt på min arbetsplats. Oerhört viktigt, så viktigt att man ibland kan tro att vi är där för att ha kaffepaus och inte för att forska*. Framför allt är det oerhört viktigt att man sköter sina Kaffeveckor på ett oklanderligt sätt.

Att ha Kaffevecka innebär att man brygger kaffe till alla (ca 60 pers) till klockan 10, och till klockan 15, och dessutom lite till lunch, och däremellan plockar man ur diskmaskinen, och in i diskmaskinen** osv. Om någon tror att man faktiskt kan få något vettigt gjort den veckan så kan jag meddela att det är mycket svårt. Ja, och så kommer man ihåg att värma tevatten till tedrickarna för annars kan lappolisen dyka upp och tapetsera lite och det blir det så dålig stämning... Skulle någon råka vara sjuk under sin Kaffevecka börjar det genast spekuleras i om denne någon verkligen är sjuk, eller om personen i fråga möjligtvis inte bara är lite (mycket) lat och vill slippa ifrån kaffekokandet.

Eftersom kaffe är så viktigt så finns det förstås en mängd åsikter om saken. Så många att det tydligen var föremål för en 15 minuter lång diskussion på det senaste avdelningsmötet. Det är lite oklart vad som kom ut av diskussionen, förutom en ny lista över vem som är kaffeansvarig de närmaste 40 veckorna (för övrigt en lista som de flesta tycks vara missnöjda med av en eller annan anledning). Själv har jag kunnat konstatera att mitt namn finns på den, en vecka långt efter att min nuvarande anställning går ut, och funderar nu på om någon gjort ett allvarligt misstag eller om detta är någon slags indikation om framtiden. 2000-talets motsvarighet till att spå i kaffesump kanske?

*Med tanke på en av moderaternas annonser i dagens SvD kan man nästan tro att de håller med om det... Själv skulle jag tycka att det vore trevligt om tex nya LHC-experiment kunde diskuteras med samma entusiasm någon gång...

**I teorin ska nog var och en ställa in sin egen disk i diskmaskinen, men i praktiken tycks det vara lite si och så med den förmågan.

5 comments:

chall said...

åh minnen från gamla institutionen ;) det var kaffeveckairritation där med ... huu att glömma bort att brygga i tid = döden (inte helt osant)

Här vore det otroligt om vi hade kaffepaus tillsammans, since it's not happening. men men, man kan ju ta sin egen lilla kaffebryggare i sin kub här i sin egen "cubicle". det är olika som sagt....

Magnus Persson said...

Ett tips från min institution: Kaffeautomater. Fast det är klart, då har vi inte helt gemensamma kaffetider heller...

Maria Abrahamsson said...

Personligen gillar jag kaffeautomatsidén, men jag är inte säker på att det skulle falla i god jord här...

Natalie said...

Precis så där var det när jag började doktorera. Det blev inget gjord de veckorna när man kokade kaffe. Plus att det fanns mycket lustiga variationer på te, en gång blev den så stark att jag faktiskt trodde att det var kaffe...

Sen köpte instituionen en kaffemaskin och då fanns det folk som var EMOT det eftersom det skulle ta bort gemenskapen att alla traskade till fikat samtidigt. Men vanan satt ändå inne och alla fortsatte att fika halvtio och halvtre. Fint.

Maria Abrahamsson said...

Natalie: Jag föreställer mig att det argumentet skulle vara tungt vägande här också...