Monday, March 17, 2008

What a difference...

...a day make? Tja kanske det, men i så fall var det inte den här dagen.

Men en bok däremot. Jag måste erkänna att jag faktiskt inte trodde att en bok, en roman, skulle kunna få mig att tänka på ett i grunden helt annat sätt. Jag har läst ganska många böcker i mitt liv, och en del av dem har gett mig insikter och tankar som jag inte hade förut, en del av dem har kanske fått mig att bli lite gladare, somligt har jag känt igen och annat avfärdat som komplett orealistiskt. (Ända tills jag upptäckte att mycket av det som faktiskt utspelar sig mellan människor i den så kallade verkligheten aldrig skulle gå att skriva en roman om, eftersom det skulle avfärdas som alltför krystade och uppenbart påhittade historier - verkligheten övetrräffar ofta dikten...)

Men jag har faktiskt aldrig läst en bok som förmått mig att ifrågasätta hela mitt tänkande på vissa områden, som fått mig att faktiskt ändra både mitt tänkande och mitt handlande i grunden. Förrän nu. Jag måste tycka att det är väldigt intressant. Både att jag trodde att det inte kunde hända, och att det verkar ha hänt. Men mer om den boken, och om varför ni alla borde läsa den, en annan gång. Nu ska jag nämligen läsa slutet...

No comments: