Tuesday, April 20, 2010

Att kommunicera

Måndagen gick i kommunikationens tecken. Mer bestämt bestod det i att försöka kommunicera varför just jag borde få den där überfloffiga foasstjänsten på Chalmers. Till skillnad från det där skämtet till jobbintervju i Uppsala i december, så var gårdagens dito med tillhörande seminarium definitivt på riktigt. Det var t ex ingen som sov sig igenom det hela. Kanske var det därför som det, mitt i all nervositet, faktiskt också var riktigt roligt… (även om jag insåg någonstans mitt i att jag borde intervjuat den här bloggaren om kolnanorörs egenskaper senast jag hade äran att luncha med honom.)

Kort summering:

Antal sekunder in i mitt seminarium innan jag blev avbruten för att få första frågan: ca 30
(Intressant. Vi kan väl säga som så att de kan knappast bedöma någons presentationsförmåga genom det momentet, men definitivt hur bra man är på att hantera relativt aggressiva frågor.)

Antal sekunder som den meste frågeställaren (gissa hans profession...) var tyst i sträck under nämnda seminarium: ca 90

Antal sekunder som jag fick prata i sträck under detta föredrag (som längst): ca 90

Konstigaste intervjufrågan: "Do you aspire to become a head of department?"
(Man kan väl anta att "rätt" svar på den frågan är nej, i det här läget.)

Roligaste intervjufrågan: "Can you communicate with physicists?"
(Det var ganska tydligt att frågeställaren ansåg att 1) det är viktigt att kunna det, och att 2) det inte alltid är så lätt...)

Ni kan förresten gissa om det var jag eller någon annan som pratade mest under själva intervjun. (Och då ska ni veta att det var 5 personer i intervjugruppen, och så jag i det där rummet...)

Nu återstår bara att vänta (och på grund av den där vulkanaskan kan det ta ett tag) och se vad de bestämmer sig för. Och förstås tacka för allt peptalk och alla hållna tummar!

2 comments:

Matte said...

Mjo den där roliga frågan är ju ganska viktig. Det brukar ta en stund innan man lyckas få fram budskapet om varför somliga saker inte bör stå bredvid varandra i kemikalieskåpet, till en fysiker.

Det där med 5 i panelen är ju så där roligt, har själv varit med om liknande.

Tummarna värker nu, säg till när jag kan släppa!

Maria Abrahamsson said...

Ja nu var det nog iofs inte den sortens kommunikation han syftade på, men det kan förvisso vara svårt nog ibland... Fast de är också ofta bra på sitt sätt...

Beträffande jobbet så skulle de egentligen ha bestämt sig i fredags men eftersom det kom ett askmoln i vägen så är det lite oklart när de sista intervjuerna blir av. Men jag vill ju inte gärna att du ska få förslitningsskador i tummarna så vi kanske kan enas om att eftersom jag gjort mitt så kanske det räcker nu. :)