Tuesday, July 24, 2007

Spaningar från Västra Götaland

Det har blivit ett par besök i västra Sverige under sommaren. Först var det "musik, lyrik och dramatik" med familjen Carlsson i Hallstorp (vilket i korthet betyder att de är precis som vanligt), och vid besök nummer två en hel del cykling; Sjötorp-Karlsborg ToR längs med Göta Kanal. Lidköping och Kinnekulle hanns också med innan det var dags att färdas österut igen. Och även om bloggen har lite paus ett tag, så finns det några spaningar jag känner att jag måste dela med mig av.

1. Västgötaslätten?
Det finns människor som påstår att Västergötland är ett slättlandskap. Tja, ta er en cykeltur mellan Tåtorp och Karlsborg, och kom sen med ett nytt utlåtande... Och vi hade ändå mer nerför än uppför. Kinnekulle är för all del rätt högt det också. Men dit upp behövde vi inte cykla.

2. Vänerbad
Det är, uppenbarligen, inte meningen att jag ska bada i Vänern, eftersom det mycket sällan är fint väder när jag är i trakterna. Men, den här gången trotsade jag vädrets makter och badade i alla fall. I Sjötorp. Men det grämer mig lite att jag fortfarande inte badat i Sikhall.

3. Lokala trafiktraditioner
Det finns en mycket intressant lokal trafiktradition mellan Götene och Lidköping. Den verkar i korthet gå ut på att förare av relativt nya och motorstarka fordon kör antingen på vägrenen eller helst med ett hjulpar i körbanan och det andra på vägrenen, i en hastighet som ligger en bit under den högsta tillåtna. Varför? Anki och jag har ingen aning, men läsekretsen kan säkert dela med sig av kreativa ideer om orsaken?!

4. Räkmackor
Räkmackor avnjuts bäst i Västsverige. Inte bara för att det är närmre till de färska räkorna där, utan främst för att de förstått att en räkmacka bör innehålla mer räkor än majonäs. Annars är det snarare en majonäsmacka...

5. På gång i Småortssverige*
Evenmangen är många i Sverige på sommaren, och av mycket varierande karaktär. Att festivaler och yror är vanliga företeelser vet man ju, så allsångskvällar i Halna (som inte är en metropol) ellet veteranfordonskvällar i Hajstorp förvånar inte så mycket. Däremot måste jag erkänna det kommande stora evenmanget i Lidköping förundrar mig; Porslinsfestival! Vad gör man på en porslinsfestival? Köper extra mycket andrasorteringsporslin (vilket iofs kan vara trevligt)? Krossar porslin? Upplys mig, för jag förstår nog inte riktigt arrangemangets storhet.

6. Utsmyckningar
Det verkar vara inne med blomsterdekorationer i olika nivåer i västra götaland. I alla fall tycks både Vänersborg och Lidköpings kommuner ha anammat konceptet.

7. Utsikt
Även om Kinnekulle gör sig bättre i klart väder (utsikten och fotona blir bättre då) så måste jag säga att Västergötland och Dalsland är riktigt vackert, och så länge man inte håller på att blåsa ner i kanalen är en cykeltur längs med densamma sann rekreation! Rekommenderas!

Diverse foton från mina Västsverigebesök finns att beskåda på Picasa.


*Småortssverige var ett idiotiskt begrepp som några centerpartister försökte lansera för några år sedan. Som tur var fick det aldrig fäste, bland annat därför att tolkningarna av vad som verkligen var "Småortssverige" gick vitt isär. Nu har det tack och lov gått i graven tillsammans med andra lika upphetsande slogans som tex "Kyrkan mitt i byn" (det var den nuvarande partiordförandens käpphäst ganska länge, men det var, som sagt, innan hon blev partiordförande...)

3 comments:

[cmh] said...

Såsom härstammandes från en av ovan nämnda orter (Lidköping) känner jag att jag kanske kan bidra med viss information. Jag trodde porslinsfestivalen var nedlagd men så verkar alltså fallet inte vara. Förr i tiden hade man drejarmästerskap, dansade drejarschottis(?!) på det väl tilltagna torget och fick bränna eget porslin. Alla småorter med lite självaktning skall ha en festival. En festival bör ha ett tema som gärna ska lokalanknytning. Någon gång på sjuttiotalet (gissar jag) var porslinsfestival det bästa man kunde komma på. Minst lika bra som Alingsås potatisfestival i mitt tycke. Tilläggas kan också att Rörstrands tillverkning av porslin numera är flyttad från Lidköping till billigare länder och kvar finns endast försäljning, museum och lite annat jox.

Gällande lokala trafiktraditioner i Götene-trakten har jag ingen information att komma med annat än att Götene sannerligen inte är en metropol.

Besöker man Lidköping bör man också besöka Läckö Slott och Spikens fiskeläge på Kållandsö om man inte gjort det tidigare. Kinnekulle är vackert året om men som allra vackrast under vår/tidig sommar när blommorna blommar.

Till sist så kan jag inte tänka mig Vänersborg (som är ett sketställe) ens har hälften så vackra blomsterutsmyckningar som Lidköping.

Maria Abrahamsson said...

Hmm, jag tror bestämt att jag anar en liten lokalpatriot här :-)

Vi hann inte riktigt med Läckö och Kållandsö den här gången, så det får bli en annan gång, sevärdhetsfaktorn är noterad :-)

En enkel googling ger vid handen att årets upplaga av porslinsfetivalen är den 27:e i ordningen, så det verkar ju vara ett uthålligt arrangemang. Och ja, jag får nog hålla med om att porslinsfestival trots allt verkar vara snäppet bättre än en potatisfestival.

Vilka blomsterutsmyckningar som är vackrast är väl en fråga om tycke och smak, men som sagt konceptet verkar utbrett. Och i övrigt måste jag säga att mitt intryck är nog att både Vänersborg och Lidköping är trevliga ställen som jag säkert kommer att besöka igen. Diplomati på hög nivå det här :-)

[cmh] said...

Det är mycket lättare att vara lokalpatriot om man inte bott i Småortssverige på tolv år ;)